Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser) (Generelt)
Men når Øresundstogene skal udfases, giver det rigtig god mening, at indsætte nye tog i svensk "køretøjsprofil", ligesom jeg vil tro, at det også kommer "snigende" i resten af landet. Man får trods alt 25% flere siddepladser for samme pris...(uanset leverandør)
Man kan dog også vælge at bruge de brede tog til endnu højere komfort - eller en af mine favoritter: Sædeopstilling i 1+2+1 så man får to mellemgange, og derfor skal ingen rejse sig, når sidemanden skal ud og passagerudvekslingen går hurtigere. Jernbanen skal som bekendt blive billigere, hvis den skal overleve -og det svenske "køretøjsprofil" kommer altså snigende af bagvejen....men først når Signalprogrammet engang er færdigt.
Sniger samme køretøjsprofil sig videre til Slesvig-Holstein? Der var noget med tilpasning til IC3 mellem Puttgarden og Hamburg, mener jeg at erindre.