Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Västtrafik køber 40 nye Bombardier tog (11.000 pladser) (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/3 2018, 13:50 (2224 dage siden) @ Morten

Det er pt småt med faktuelle oplysninger on det nye svenske tog.

Jeps, vi kommenterer ikke på den aktuelle sag, mens de ti dages klagefrist for de andre bydere pågår. Derefter (i tilfælde af kontraktunderskrift) vil Vasttrafik nok give flere detaljer.

Men generelt kan der siges:
Ved bredt svensk køretøjsprofil får du mulighed for ca 25% flere siddepladser "gratis". Naturligvis er toget tungere og energiforbruget dermed højere, men kostprisen for selve toget er sammenlignelig med et normalt enkeltdækkertog.

Ved dobbeltdækkermateriel får man generelt op til 50% flere siddepladser for 60% højere pris. Dobbeltdækker materiel er dyrere pr siddeplads end enkeltdækkertog, og giver samtidig øgede omkostninger til eksempelvis rengøring. Udfordringen er primært den megen plads som trapperne optager. At dobbeltdækkermateriel alligevel er en god ide mange steder skyldes, de ydre forhold. Altså, hvor mange passagerer skal du have med. Eksempelvis vil København H løbe tør for kapacitet inden 2040, hvis de (tidligere) politiske ambitioner om vækst i passagertallet skulle indfries med enkeltdækkertog.

Prisforskellen afhænger dog også af andre ting, så eksempelvis tog med lokomotivtrukne dobbeltdækkervogne mellem Østerport og Sverige, er billigere end et tog med enkeltdækkertogsæt på samme perronlængde (men med flere pladser i dobbeltdækkerne)...

Men det er fordi lokomotivtrukne tog generelt er billigere end togsæt, hvis du skal have flere end 300 passagerer med....

En af de væsentligste drivere for at prisen for dobbeltdækkertogsæt er højere pr sæde end enkeltdækkertog, er faktisk konkurrence situationen, idet kun Stadler KISS og Bombardier TWINDEXX Vario er på markedet, der drives at de mange tyske udbud for nye togsæt. Da det i Tyskland ofte er delstaterne, der køber togene, og disse er presset på økonomien, bliver udbud lavet til enkeltdækkertog (eller halvandendækkertog), for at øge konkurrencen. Der er flere tilfælde hvor kapaciteten i nye tog faktisk er lavere, end de gamle...

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak