Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er der basis for et fisketog sydpå? (Generelt)

af P.Jensen, 15/8 2018, 21:52 (2083 dage siden) @ Per Tenstrand

Hej

Som Lasse indikerer er det voldsomme mængder især laks man taler om i Norge. I en periode har der været sygdom i Chile som sammen med Norge og Skotland er de største eksportører af laks i verden og det har sat ekstra fart på i Norge.
Et af de tiltag der arbejdes seriøst med er skibe som fra havbrugene suger op til 3000 tons op i et bassin på skibet, som er en flydende fabrik. Undervejs mod syd - f.eks. til Hirtshals slagtes fiskene. Når skibet er fremme er lasten klar til at blive losset - og det kunne være på jernbane. Skibene kan nå en rundtur om ugen....

Laks fra Norge
Denne virksomhed er ikke den største og heller ikke eneste på markedet med dette koncept.

Laks har den egenskab at den sælges ikke før den er mindst 4 dage gammel (dødsstivhed skal indtræffe!!) så det giver 2-3 dage til transporten fra igen f.eks. Hirtshals ned i Europa og det burde ikke være umuligt.

Men i dag går de med lastbil - det er oplagt at de skal på tog, men kan terminalen i Hirtshals overhovedet håndtere flere lange godstog om dagen???

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1136
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak