Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er der basis for et fisketog sydpå? (Generelt)

af Peter Christensen, 16/8 2018, 14:05 (2083 dage siden) @ ulca

Men i dag går de med lastbil - det er oplagt at de skal på tog, men kan terminalen i Hirtshals overhovedet håndtere flere lange godstog om dagen???

Inden vi kommer så langt, da vil jeg gerne vide hvorledes fisken holdes køling.
De fleste fryse-containere skal have el-forsyning og hvordan klarer vi den i et godstog?
Vel er mange godsloko udstyret med et elvarmekabel, men passer spændingerne til containernes behov?


Hvilke godslokomotiver er udstyret med strømforsyning til vogne? Det er vist de færreste, ganske enkelt for at spare vægt og fordi efterspørgslen fra kunderne er begrænset. Og tilsvarende, hvilke eller hvor mange containerbærevogne er udstyret med de fornødne kabler?

Er bange ved at det kan være temmelig mange - læs dette om end ældre link Traxx Så spænding fra loko er næppe den største hovedpine; det er vognene.

Hvis enten kunderne eller operatørerne sender en leverance på f.eks. 500 stk. i udbud kan de nok produceres og leveres. Men det behøver så ikke at være dieselgenerator, det kunne f.eks. være brint, eller andre energikilder. Den store fordel vil i den forbindelse være, at container konstant har strøm og køling, og at man ved terminaler ikke skal/behøver være obs. på at sikre ekstern strømforsyning.

500 stk vil blive anset som en særkørsel...bestil hellere 5000 eller endnu bedre 50.000 stk - så kan du nok få nogle fabrikker med uden at prisen bliver alt for skør (= høj). Jeg er bange ved at jernbanen blive nød til at indordne sig under hvad andre gør og det er jernbanens selvforståelse næppe til....endnu.....og imens holder vognmændene fest.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak