Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål til Nyborg Havns mole (Generelt)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 24/2 2012, 18:05 (4446 dage siden) @ h087

Der er skrevet og sagt nok om oprindelse og copyright i denne tråd, så det skal jeg nok afholde mig fra :-D Den skrue er snart prøvet at få i bund så mange gange før ;-)

Det der fanger min opmærksomhed er det ydereste af den midterste mole i Nyborg. Her skråner betonkanten af molen indad, i modsætning til resten af komplekset, som i slags rampe, men alligevel lidt for stejl til at være det.
Er der en speciel grund til det? Her tænker jeg på om det evt har en slags forberedende grund til at en eller anden form for fartøj skulle kunne lægge til?
Sandsynligheden for at det skulle være for at spare "lidt" beton, anser jeg som lidt usandsynligt. Dels at det ville være en meget lille smule at spare, set i forbindelse med hele det støberi som i forvejen har været i gang, og dels at det var, vi kan vel godt kalde det, statsfinansieret og her har man vel ikke lige tænkt sig at spare den smule ;-)
Eller er det bare tilfældigt at udformningen er blevet sådan?

næste to ser også udtil at være postkort og fra Nyborg
[image]
[image]

--
[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak