Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Remisen i Helsingør - den er der endnu

af h087 ⌂, køge, 29/4 2012, 03:06 (4392 dage siden) @ Lars Sørensen
redigeret af h087, 29/4 2012, 04:01

Hej

var i Hg den 27/4 2012 - bare for at se og genopfriske - og mindes
og ....ak - hvor forandret
tog i lange baner
[image]

grimme tværligger der spærrer for udsynet - selvom der ikke er meget tilbage fra barn-og ungdommens station
[image]

Lundegade skole - som jeg "frekventerede" når jeg tog "fri fra stationen"
[image]

stationsbygningen - der på afstand ligner sig selv - bortset fra "øjebæen" til venstre
[image]

et tomt posthus -
[image]
og fra den modsatte ende
[image]

"Ilgodsen" findes også endnu - bare uden ilgods
[image]

Bogerstuen "i vigør"
[image]

Kmp er der endnu - men ser tom ud
[image]

og remisen er ikke revet endnu - dog ingen spor dertil og i forfald
[image]

mit tog hjem
[image]

Espergærde i forbifarten
[image]

Humlebæk
[image]

Nivå
[image]

ja - virkeligt forandret
rejste fra Hg i 1966, kort gensyn i 72, arbejde på værftet i 80-83 som indlejet certifikatsvejser, og har siden kun være på gennemrejse til arbejde i Sverige og Norge - så det var lang tid siden jeg sidst har set den - en slags Odysse for at gense de gamle steder hvor jeg boede og færdedes - og skal derop et par gange endnu og fotografere stederne - en tur på bymuseumet, og værftmuseumet - for at gemmense foto mm - blandt andet for at se om der findes billeder af de gamle steder - for at sammenligne med det nuværende - det vil så ikke have så meget med jernbane at gøre - selvom der også skal kigges og fotograferes af dette - både DSB og HHGB - som jeg stadig kalder det - men måske en "ældre mands" nogtalgiflip - men - ja ak så forandret

mvh
henning h087
(hvorfor f..... interresserede man sig ikke for fotografering dengang)

og her står så "den ældre - da han var knægt" - fandt fotoet da jeg ca 20 år senere lærte Arne Kirkeby at kende da jeg boede i Odense og var medlem i OMJK og fik lov til at gennemgå og fremkalde/bruge/formidle billeder fra Kirkebys negativsamling - pudsigt sammentræf
C 710 med hjælpetog spor 2( man havde af en eller anden grund smidt en F på "gulvet" i englænderen ved pakhuset: 1960 Arne Kirkeby/omjk
[image]

og jo - fik også en Brostræde is ( 4 kugler, flødeskum og syltetøj ( desværre kunne man ikke få en kokosbolle oveni - kun en negerbolle ( nok ikke politisk korrekt skrevet - men det hed de altså dengang - men ville ikke have en sådan - da jeg var/er til kokosboller )- det skal man have når man er i Hg og en gang ristede ved pølseboden ved Strandgade/Brostræde - der hvor den gamle bytrafikplads var - da "farfar var knægt" og bybusserne var Volvo og sølvgrå

så næste tur - og der skal så lige tilføjes - at man for 130 kr kan tage fra Køge til Helsingør - "drøne" rundt og tage foto og gense gamle ( men forandrede steder ) videre med Hornbækbanen til Gilleleje - derfra videre til Hillerød ( en tur til ens gamle læreplads - hvis den findes endnu )- en tur til Tulstrup hvor jeg boede 1966-69 - så en tur på HFHJ og tilbage - og hjem til Køge - det da billigt - egenligt kan man faktisk stå af på hver eneste station - så det kan blive en fornøjeliglig tur - men lang - kendte faktisk området fra Hillerød til Rungsted - Helsingør - Hornbæk - Gilleleje - Tidsvildeleje - Græsted - Helsinge - Esrum - Fredensborg Hillerød som min egen bukselomme - da mine forældre havde en taxi og vognmandsforretning - hvor de blandt andet kørte med mælk fra Nordsjælland til mejeriet i Helsingør samt aviskørsel med Ekstrabladet, Politiken, Fredensborg Amtsavis samt Helsingør Dagblad - og yderligere var jeg gul spejder og cykelrytter og kørte Nordsjælland tyndt - sådan en lille tur mellem Helsingør og Hillerød daglig til/fra læreplads gav noget motion - samt at en lidt større sviptur på 200-300 km en lørdag eller søndag ( ja det var dengang ) - så fik man set området - bare en fejl at man ikke interesserede sig for fotografering - nok en gang
men tak for i nat -
mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak