Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark (Generelt)

af tybalt, Holbæk, 24/12 2012, 15:45 (4158 dage siden) @ cm

Det er ikke brovagten, der skal hindre skibets utilsigtede påsejling af broen. Jeg kan forsikre, at Jernbanebroen over Limfjorden er overordentlig tydelig på såvel skibets X-band radar, som på hans L-band radar - samt på hans elektroniske søkort - og evt. papirkort. Hans GPS eller DGPS vil "on-line" plotte hans position på hans elektroniske kort. At brovagten burde være forsynet med radar er så en anden sag. Lov om Skibsfartens Betryggelse gælder ikke kun for danske skibe - men også for udenlandske skibe i dansk farvand.

mvh
Chr

Hej
Det er vel i høj grad brovagten der skal hindre skibets utilsigtede påsejling af broen - nemlig ved at hæve broklapperne efter den aftale der er lavet med skibsføreren.
Din kommentar om radar kan jeg ikke se relevansen i, kan du forklare den?
Jf. den Maritime Havarikommisions rapport ligger en del af årsagen til ulykken i den tilpasning af procedurer for passage som gennem tiden er blevet "standard" ved Limfjordsbroen, en procedure som ikke tillader selv sekundsafvigelser uden betydelig risiko, her er det spørgsmålet om hvorvidt klokken 23.26 skal opfattes som klokken 23.26.00 eller 23.26.59.
Jeg ville tro at ansvaret, når sagen kommer for retten, primært vil blive placeret hos brovagten. Personligt forstår jeg heller ikke hvorfor brovagten planlagde en passage så snært på en togpassage, specielt ikke set i lyset af at den næste togpassage først skulle finde sted 23.44.
Men lad os nu se, for dem der ikke allerede har læst ulykkesrapporten er den hér:
http://www.dmaib.dk/Ulykkesrapporter/RAMONA_28032012_da.pdf

--
Med venlig hilsen
Henk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak