Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Finsk rederi sagsøger BaneDanmark (Generelt)

af steen møller jensen, 26/12 2012, 16:55 (4157 dage siden) @ Jens V

unskyld jeg siger det .. men det er en forfærdeligt gang flueknepper vås i sidder og fyrer af .. det at der er lods tvang fratager ikke den vagthavende bro officer for ansvar .. ligesåvel som det ikke fratager en lokofører for ansvar på veterantog hvis han kører forbi et rødt signal hvis der er lods på maskinen ... en skibsfører /vagthavende officer har til enhver tid pligt til at gribe ind hvis der er ved at ske en ulykke selvom det er lods ombord. cm hvad er det for noget pladder vås du fyrer af .. søvejs reglerne omfatter al maritim trafik i forhold til omgivelserne .. eks en færge der er ved at gå på leje er også omfattet søvejsreglerne osv . der foreskrives at man skal manøvrere på en sådan måde at faren for uheld osv minimeres . dvs at hvem der end på broen har haft ansvaret har ikke manøvreret efter de faktiske forhold når en sådan situation er opstået .dette er indiskutabelt .. for havde de gjort det var ulykken ikke opstået. det er ikke god sømandskab at fortsætte sin videre fremfærd hvis man ikke er 100 pct sikker på om vejen frem er farbar. tværtimod . der er her tale om ufattelig ringe sømandsskab. så kan man altid diskutere elektroniske hjælpemidler, kommunikation osv. men det ændrer ikke ved at en ansvarlig sømand fortsætte ikke sin videre færd frem hvis imod en bro hvis ikke han er 100 pct sikker på at den er løftet .. hvis han derimod hævder han var overbevist om at den var hævet så må der være tale om at han har misforstået et eller andet , og herigen må jeg ty til bemærkningen dårlig sømandsskab. for der er som regel en grund til at man ved kommuniktation via radio osv altid gentager hinanden, så kan det være at gode og dygtige advokater kan finde nogle fine formularer der gør at det finske rederi kan slippe afsted med at løbe fra sit ansvar. men det ændrer ikke ved fakta . uanset hvad der er af uskrevne regle, når en sådan påsejling kan ske har føreren af skibet ikke sejlet efter de faktiske forhold .. . , vend den om og sammenlign med at vi med bilen kører ind i en jernbane overskæring hvor bommerne er nede fordi vi ikke er sikre på om de er oppe eller nede pga tåge og dårlig sigt .. og måske en klokke der ikke virker som den skal .... og vi måske ikke lige har køt på den vej der før... hvem har det fulde ansvar der ???? udelukkende føren af bilen .. det er i princippet lige nøjagtig det samme her ...
der er kun en som har det reelle ansvar . det er ham der har ført skibet .. da han uden at have sikret sig 100% fortsætter sin færd imod en bro ...længere er den i princippet ikke ..


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak