Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Milliardgæld: De smadrede DSB (Generelt)

af steenth, 26/12 2012, 11:48 (4157 dage siden) @ Michael Deichmann

Altså har tyskerne også indset at 25 kV er vejen fremad.

Sådan ser jeg det ikke. Sålænge der ikke anskaffes materiel til 25 kV til indenlandsk brug tager det langt tid før der kommer 25 kV i Tyskland. At nyere køreledningsophæng er forberedt til det er mere at det ikke koster ret meget at gøre det. Og EU bliver glad for det.

Det eneste land, som har planer om konvertering er Holland, hvor en del strækninger er forbedret med køreledningsophæng - jeg har set det på Amsterdam-Utrecht, hvor der køres med 1500 V jævnstrøm, men der er isolatorer til 25 kV. Og alt nyere materiel er anskaffet til begge systemer. Men de har ikke endnu ikke taget springet ud i det. Den nye Lelystad–Zwolle, som lige er blevet åbnet, bruger også jævnstrøm.

Og det kan sagtens være at der vil være linier - mange måske - i Tyskland som fortsætter med 16 3/3 Hz og den lavere spænding, men EU har defineret nogle jernbane korridorer igennem Europa og lur mig om ikke det i første omgang bliver på disse korridorer at der kommer 25 kV på sigt i hele EU for at lette grænseoverskridende fragt og persontransport.

Der er ingen planer for. Det koster for meget at konvertere i forhold til de fordele man får.

Så på den baggrund er det helt rigtigt og fremadrettet at Danmark valgte 25 kV 50 Hz i sin tid.

Jeg er meget enig at Danmark tog det rigtige valg. Tyskerne foreslå at vi konverteret til 15 kV 16 2/3 Hz da man skulle forberede el-drift fra Odense til grænsen og DSB bestilte en rapport hvor det blev regnet ud at det ville forøge omkostningerne væsentlig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak