Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Milliardgæld: De smadrede DSB (Generelt)

af caprani ⌂, København, 26/12 2012, 13:28 (4156 dage siden) @ steenth

Tyskernes oprindelige valg af 15 kv 16 2/3 Hz skyldes den teknologiske udviklings stadie på tidspunktet for elektrificeringen.
El-materiellet i starten var udrustet med motorer som dybest set var jævnstrømsmaskineri, der dog kunne køre udmærket på vekselstrøm sålænge frekvensen ikke blev for høj (vekselstrømsmaskineri var stadig fremtidsmusik). Derudover er den åbenlyse fordel ved vekselstrøm, at denne problemfrit kan transformeres op og ned med henblik på transport over lange afstande, Valget af denne spænding og frekvens er derfor et kompromis.
Idag findes der masser af vekselstrøms-traktionsmaskineri, og valget af 25 Kv /50 Hz forekommer oplagt. Ved de førnævnte 16 2/3 Hz skal alle spoler og transformatorer nemlig dimensioneres tre gange så voldsomt, hvilket virker voldsomt fordyrende.

At Tyskerne derfor idag fortsætter med at anskaffe materiel til 15 Kv 16 2/3 hz er givetvis et samspil mellem årsag og virkning. Det er et åbent spørgsmål, om det kunne betale sig at bygge om til 25 kv nu de har en udmærket fungerende, og meget omfattende, 15 Kv infrastruktur.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak