Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ny aftale på plads for Storstrømsbroen (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/3 2013, 18:56 (4067 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


http://jyllands-posten.dk/politik/article5262273.ece

Med sædvanlig veloplysthed udtaler følgende danske politiker sig således, citat:

"Det er vigtigt for dansk erhvervsliv at kunne køre godstog direkte fra Danmark til Europa, mener De Radikale, som derfor er glad for den nye aftale, da den nuværende bro slår revner og ikke kan stå for den tunge trafik.

- Derfor ville Lolland-Falster kunne se frem til, at der ikke var tog mellem øerne og Sjælland. I dag viser vi rettidig omhu og sørger for, at der i fremtiden stadig kan komme tog mellem øerne, skriver De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg, til Ritzau".

Sværvægterne indenfor industriproduktion i det danske erhvervsliv befinder sig i Jylland - og de foretrækker åbenbart den meget miljøvenlige lastbiltransport, eftersom at de har valgt at slå sig ned på egne langt væk fra nærmeste jernbane, eller - hvor der måtte være jernbane - blot ikke at benytte sig af den.
Så mon ikke at det i stedet er vigtigt for især det svenske og tyske erhvervsliv, at vi her i Danmark villigt opbygger infrastruktur og stiller den til rådighed for transitgods ?.
Og mon ikke at argumentet om direkte godstog dækker over, at man i København glæder sig til at være mindre afskåret fra Kontinentaleuropa, end man er idag, ved at man her kan se frem til mere direkte sporforbindelse til Tyskland og dermed kortere køretid for især persontog ?.
Tilsyneladende tænker ingen i hovedstaden på, at den mest direkte vej til Sydnorge går via Hirtshals, og den mest direkte vej til Nord- og Vestsverige går via Frederikshavn, og at opgradering af disse direkte forbindelser også ville kunne aflaste flaskehalsen henover Fyn og især Sjælland.
Lastbilvognmændene har dog luret fidusen, så deres lastbiler tager naturligvis den direkte vej - at følge samme lange landværts omvej som godstogene tager ville jo udhule økonomien og skade miljøet endnu mere end tilfældet er.
I forbindelse med udrulningen af elektrificeringen står Vendsysselbanen nederst på listen, selvom den er (var) en del af Den Jyske Længdebane - mon det er fordi Nordjylland som alternativ transportvej for godstog ville konkurrere imod den omsiggribende tendens til at ville presse så meget trafik som muligt gennem flaskehalsen henover Sjælland ?. Og derefter bruge flaskehalsen som argument for at få ekstra spor henover Sjælland og en direkte forbindelse til Tyskland, så "den rådne banan" kan få lov til at rådne endnu mere (og naturligvis gerne betale for sin egen undergang) og fortsat bumle rundt på ikke-elektrificerede enkeltsporede strækninger i osende MR-tog, indtil de engang er slidt op ?.
Hvis der ikke var lavet en studehandel i forbindelse med Storebæltsforliget, så havde parnasset nok ikke bevilget midler til motorvejene her i Vendsyssel - og ja, de bliver sørme brugt, og strækningen her til Frederikshavn har forlængst fået nyt slidlag på, fordi belægningen sørme var blevet temmelig slidt - især af lastbiler i transit.
Nu får vi se, hvorvidt politikerne synes, om det er vigtigt at trække elledninger så langt nordpå eller ej, nu hvor der ikke er tilsvarende modkrav i forbindelse med Femern-forbindelsen. Man kunne jo godt få en vis mistanke.
Der er gang i store planer for udbygning af Frederikshavn Havn - der kunne sikkert godt findes plads til udbygning af jernbanefærgeforbindelsen til Sverige, og til den omlastning af lastbiltrailere mellem færge og tog, som der har været ønsker om i mindst et par årtier.
Det kunne aflaste motorvejen, og det ville helt bestemt være mindre miljøskadeligt end lastbiltransporten p.t.. (Jeg ved godt, at der rumsterer planer om at flytte Stena Scanrails anløb i Göteborg til et sted uden sporforbindelse).
Skulle der i den forbindelse komme (givetvis) private operatører på banen dér - som f.eks. DB Schenker, der i forvejen kører/kørte Fiskemelsekspressen heroppe - så ville et af deres store ønsker/krav givetvis være elektrificering helt frem til kajkanten, eller i det mindste frem til godstogsristen på stationen, så der kunne køres trailertog direkte til Hamburg uden lokomotivskift undervejs (men "kun" med omløb i Aarhus).
Der ville være kapacitet til sådanne tog i nattetimerne, og de ville sikkert kunne nå at komme et godt stykke syd for Fredericia eller måske endda grænsen, inden morgenmyldertrafikken på hovedbanen begynder.
Havneudvidelsen i Frederikshavn skal stå færdig i år 2016 - elledningerne kommer nok først engang i 2025 (jvf. dette) - om nogensinde.
Ud fra snævre økonomiske betragtninger er der ikke meget, der kan betale sig - det kræver jo tit og ofte, at infrastrukturen skal være på plads først, førend udviklingen indfinder sig, så investeringen kan give noget pay-off. Det er parterne bag havneudevidelsen givetvis også klar over - men hvis man ikke gør noget, så sker der jo ingenting. Og inden man får set sig om, så er der gang i den, så det kræver nye udvidelser. Det har historien indtil videre vist.
Noget tilsvarende er forligsparterne bag Femern-forbindelsen sikkert også udmærket klar over, men her er rentabiliteten nok lidt af et åbent spørgsmål, for det bliver dælme et dyrt projekt. Og ud fra snævre økonomiske betragtninger gavner investeringerne nok ikke engang folk på Lolland-Falster, endsige Sydsjælland, måske ikke engang den almindelige københavner, og da slet ikke os her i hovedlandet. Men vi må sikkert gerne betale gladeligt til det.
Nå, jeg fik luft og fik sikkert også luftet nogle fordomme. Men der er nu noget om det alligevel... ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak