Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

brand i ic2 tog idag... (Generelt)

af Poul Andersen, 23/8 2014, 15:39 (3535 dage siden) @ Niels Munch

Apropos Duewag, og lidt tilbage mod emnet, så havde de "en finger med i spillet" da IC2s storebror IC3 blev designet, i den forstand at de ydede rådgivning til Scania til at udvikle den meget lette og karakteristiske vognkasse som er et af de mest markante kendetegn på Flexlinerne; Scandias fælles betegnelse for IC3, ER4, IC2 og Øresundstoget.


Der et jo almindelig kendt, at Scandia og DUEWAG arbejdede tæt sammen, idet Scandia jo færdigmonterede de sidste serier af Y-tog til privatbanerne samt MR(D)-tog til DSB.

Scandia fik navnet ABB Scandia i forbindelse med en økonomisk rekonstruktion i slutningen af 1980'erne, hvor fabrikken arbejdede ihærdigt på at færdiggøre DSBs IC3-tog.

ABB fusionerede i 1996 med Daimler-Benz' jernbanedel til ABB Daimler-Benz Transportation, bedre kendt som ADtranz. Det betød bl.a., at privatbanernes IC2-vognkasser besluttedes produceret på ADtranz-fabrikken i Derby, England, dog med færdigmontering på fabrikken i Randers. Således skabte privatbaneordren ikke helt de arbejdspladser i Randers, som politikerne havde drømt om .....

Som sikkert bekendt købte Bombardier Transportation i 2001 ADtranz.


M.v.h.
Niels

... og man fik heller aldrig den samkørsel (gennemgående tog) som der blev drømt om, da man politisk vedtog ordren på IC 2 togene, med den begrundelse, at de netop kunne sammenkobles med DSB´s IC 3-tog.
Her var man sikert også stødt på flere trafikaltekniske problemer, idet IC 2 "kun" må køre 140 km/t. mod 180 km/t. for IC 3., ligesom togene skulle udstyres med ATC og følge DSB´s talrige software opgraderinger.

Mvh.
Poul.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak