Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

brand i ic2 tog idag... (Generelt)

af ulca, 23/8 2014, 09:07 (3534 dage siden) @ Poul Andersen

Hvad RegioSprinteren angår, så undrer det mig ikke; nogen har kaldt dem for dieseldrevne letbanetog, og den slags tog er notorisk kendt for at være ikke at være superkomfortable.
Men okay, Nærumbanen er vel den korteste egentlige jernbane (måske inkl diverse sporveje/metro) med sine 7,8 km, og her tror jeg at folk kan acceptere en ringere komfort.

Så vidt jeg husker fra en artikel i "banen", så havde Duets specifikt designet disse tog til at have lavt akseltryk og hurtig igangsætning; begge disse krav nødvendiggør en let konstruktion.

Apropos Duewag, og lidt tilbage mod emnet, så havde de "en finger med i spillet" da IC2s storebror IC3 blev designet, i den forstand at de ydede rådgivning til Scania til at udvikle den meget lette og karakteristiske vognkasse som er et af de mest markante kendetegn på Flexlinerne; Scandias fælles betegnelse for IC3, ER4, IC2 og Øresundstoget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere
ContecRail
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak