Ca 1997: TGV eller Thalys på Vestbroen (Generelt)
Jeg synes også at der i den, eller muligvis en anden video, er en "almindelig" TGV på Ørestad station.
Der var - mig bekendt - ingen THALYS på Øsestad-udstillingen i foråret 1997.
Nej, så meget er jeg klar over; man havde kun sendt et Thalys sæt og et TGV sæt til Danmark, og mon ikke at hvis ellers Thalys sættet ikke havde fået tekniske problemer, at det så havde fortsat mod Ørestad.
Den type du linker til, er i øvrigt en art "anden generation", som betegnes Thalys PBKA. Disse er, i modsætning til "første generation" (herom længere nede), bygget specifikt til Thalys servicen. Deres motorvogn er teknisk næsten identiske med TGV Duplexs, dog med 4 strømsystemer (de to franske 25 kV 50 Hz. AC og 1,5 kv DC + 15 kV 16,7 Hz AC (Tyskland) og 3 kV DC (Belgien), mens de TGV Duplex kun er bygget til de to franske.
"Første generation" Thalys (benævnt PBA) var, med få undtagelser, en variant af TGV-R toget. Forskellen ligger dybest set i, at TGV-R kun kan køre på de to franske systemer (som i øvrigt begge anvendes i Holland), mens Thalys PBA ydermere kan køre på 3 kV (som bruges af Belgien og Italien).
Tak for THALYS-resuméet; det lidt "mislykkede" hastighedseksperiment med THALYS fandt som nævnt andetsteds sted i DEC 1998. Billedet, jeg linkede til, var, som man kan se, taget i Høje Tåstrup.M.v.h.
Niels
Ja, selv tak.