Femern tunnelen betaler banen (Generelt)
Det er vel også værd at huske, at forbindelsen fra dels København H., dels Vigerslev er helt eller delvist bygget og ejet af selskabet bag Øresundsbroen
Nu vrøvler du da vist.....
Hvad er det jeg vrøvler om? Baseret på beslutningsgrundlaget for opgraderingen af Øresundsbanen (helt specifikt omkring udvidelsen af Ørestad station med 2 vigespor, og en løsning på den begrænsede kapacitet for godstog ved Kastrup), hvor det nævnes at det er selskabet bag Øresundsbroen som ejer banen på Amager (Øresundsbanen); Banedanmark er blot infrastrukturforvalter den danske del af den faste jernbaneforbindelse over Øresund. Det samme gælder, så vidt jeg ved, for landanlæggende ved Storebæltsforbindelsen og selve jernbanedelen af den forbindelse (omend de her er mindre omfattende); landanlæg og forbindelse ejes af selskabet bag forbindelsen, men jernbanedelen forvaltes af Banedanmark. Banedanmark står derfor for vedligeholdelse og tildeling af kapacitet samt opkrævelse af gebyr for benyttelse. At man lader Banedanmark klare den opgave har en fordel for operatører af forskellig art, når den kun skal søges om og betales for benyttelse et sted.