Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MZ 1425. CFL eller Railcare? (Generelt)

af steenth, 22/12 2014, 11:43 (3415 dage siden) @ Gæst1

Er der steder i Europa, hvor baseline 3 er i drift? Hvornår er Baseline 3 normerne blevet godkendt i ERA? Det er muligt, at det er sket for nyligt. Jeg er ikke helt opdateret her, men det er min opfattelse, at Banedanmark har valg at satse på baseline 3 ud fra de smarte funktionaliteter, der er nævnt i andet indlæg. Til gengæld er Banedanmark så de første, der satser på baseline 3, som endnu ikke er helt defineret, hvorfor ingen andre har satset på Baseline 3.

Baseline 3 er så ny, at ingen kan forventes at have det i drift. Det har længe være planlagt det skulle være klar til 2015. Men der er så stor interesse for baseline 3, da der er del nye funktionalitet, som ikke var før. Fx niveau 1 Limited Supervision skal bruges i bl.a. Schweiz og Tyskland. Så Banedanmark ikke alene her. Og baseline 3 er ikke valgt fordi det er "smart", men fordi at man får alt det funktionalitet, som manglede tidligere. De manglede funktioner, som allerede var i den danske ATC, som man ikke vil miste.

Væsentligste udvælgelseskriterie for udbuddene var så økonomi, så risikoen for at det danske Signalprogram bliver "unikt" da man pga tids- og økonomi pres laver danske løsninger på ikke definerede områder er stor.

Banedanmark har prøvet at undgå ikke definerede områder ved at gå efter baseline 3 og vente til det er klar til brug. Og i et udbud kan økonomi vægtes på linje med andre krav.

Bilag:
ERTMS - The Danish implementation plan - er på dansk!
http://ec.europa.eu/transport/modes/rail/interoperability/ertms/doc/edp/national_deploy...
Side 14 er de ændringer, som man fra dansk ønskede sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak