Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Angivelse af bremsevægt (Generelt)

af Stephan Aller, 20/2 2015, 00:06 (3354 dage siden) @ LBC

Hej esni.

Her er svar fra hukommelsen:-D : Det sidste først: S-bremse er den gamle betegnelse for R-bremse. Du finder S på visse veteranvogne.

Du har ret i at R+Mg er R-bremsevægten inklusiv bremsevægten fra magnetskinnebremsen. På f.eks. en dobbeltdækkervogn er magnetskinnebremsens funktion ikke overvåget af en computer (som den er på MF, ER, MG osv). Bremsevægten fra magnetskinnebremsen må derfor ikke regnes med i togets samlede bremsevægt. Derfor er der flere angivelser af R-bremsevægt. I dobbeltdækkervognens driftsinstruks står så hvilken af de angivne R-bremsevægte der skal anvendes.
På dobbeltdækkerne står GPR-omstilleren dog altid i R+Mg for at udnytte virksomme magnetbremser ved en farebremsning. Magneterne går selv ned når visse betingelser er opfyldt, bl.a. når bremseledningstrykket kommer under en vis værdi (f.eks. ved farebremsning).

Endvidere skal der være 1500V energiforsyning til stede for at aktivere magnetskinnebremserne på dobbeltdækkervognene.

På litra MF og ER er magnetskinnebremsernes bremseevne medregnet i den totale bremseprocent. Det er den ikke på litra ET/X31. Dette togsæt har dog i forvejen en bremseprocent omkring de 180% (husker ikke den præcise bremseprocent - jeg har ikke fremført litra ET/X31 i mere end 7 år). Hvis man medregner magnetskinnebremserne på ET/X31 kommer man op over 210%.

På litra MY og MX, står der "G, P, S" på bremseartomstillerne. På MZ: "G, P, R".

//Stephan.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak