Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 gearkassenedbrud skyld i at passagere måtte gå (Jernbanen i dag)

af gaest, 13/7 2015, 19:44 (3233 dage siden) @ Bertelsen

Hej.
Normalt kan man midtstille gearet, og bagefter kører videre. Kender ikke så meget til IC4-togene. Men der er normal procedure på bl.a MR og MF (IC3).

Man må normalt heller ikke evakuere et tog uden tilladelse fra stationsbestyren, alt andet er da hul i hovedet. Især på dobbeltsporede baner med anden færdsel det er jo dødsens farlig både for passagerne og personalet.

DSB har ellers igangsat en intern kampagne med at personalet skal være bedre til at informere kunderne/passagerne.

Det var passagerer der brød dørne op. Jeg kende rså udmærket steningen og informationsniveauet i nedbrudte DSB tig, min erfaring stammer dog fra den første til med IC3. Når man har prøvet at holde flere timer i en død IC3 og der ikke er nogen form for information, personalet har låst sig inde bag adgang-forbudt dørene, og ingen ved hvad der skal ske videre, ingen tilsyneladende foretager sig noget, så er der på et tidspunkt nogen der opgiver DSB og tager tingene i egen hånd. Der har været nok eksemper på at DSB har ladet folk sidde i nedbrudte tog i op til 4 timer. Så kan man lige så godt tage tingene i egen hånd når nu DSB ikke kan. Det er ind imellem den eneste måde at komme videre på.
Kommunikationen med infrastrukturforvalteren går ikke over gearkassen, og jeg tillader mig at antage at det har været muligt at kommunikere med omverdenen. Så kunne personalet i toget jo have advaret BDK om at dørene var ved at blive brudt op. Men informationsstilheden er åbenbart total i den slags situationer.

Det virker nærmest som DSB prøver at fortie det hele og bare håber på at den gearkasse ved et mirakel kommer i orden igen af sig selv. At førsteprioriteten er at forhindre negativ presse. Ligesom det tidligere Sovjet... "Der var ikke noget med det atomkraftværk det var bare ondt snak"


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak