Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB og materielbeslutninger (Generelt)

af Gæst1, 15/7 2015, 12:38 (3209 dage siden) @ mss-logoff

Med nye elloks har vi dobbeltdækkertogene 20 år endnu. Nu er de købt, så skal de også bruges. Om 5-10 år er de intet værd på brugtmarkedet, nøjagtigt som de mange IC2/IC4. Men ok, økonomi er jo ikke DSB's stærke side...

Dobbeltdækkervognene kan (levetidsforlænges til at) holde ca. 40 år. El lokomotiver kan sagtens indgå i Fremtidens Tog. Ëksempelvis indsætter DB 27 dobbeltdækkerstammer med el lokomotiver som Intercity tog fra december (så virker de nok fint som regionaltog i Danmark), og de finske baners løsning på Fremtidens Tog er Siemens Vectron el lokomotiver, ligesom nye tog til Østrigske ÖBB i medierne udlægges som lokomotiver og vogne. Brugtpriserne på el lokomotiver og dobbeltdækkere er ret høje, omend netop dobbeltdækkervognene som bekendt er købt temmelig dyrt, så de kan nok ikke sælges uden tab. Der står ikke rigtig nogle dobbeltdækkervogne eller el lokomotiver og "flyder" i Europa, så markedet er næppe mættet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak