S-maskinerne - hvor langt kom de omkring?

af Georg Schmidt, 2/11 2017, 22:59 (2367 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Engang imellem kan man jo komme til at fundere over, om den eller den type lokomotiv eller motorvogn mon egentligt nogenside har befaret en given strækning. Og i tråd hermed er jeg kommet til at spekulere over, om S-maskinerne (S 721-740) egentligt har befaret alle DSB-strækninger i 1. distrikt, hvor akseltrykket tillod deres anvendelse?

Ja, bortset fra Næstved-Værslev og Frederikssund kan man vel næsten sige, at S-maskinen har befaret alle strækninger i 1. distrikt. Tager vi udgangspunkt efter krigen var der to S-ture i 1. distrikt. Tur 2 på Godsbanegården med 10 maskiner og tur 16 i Helsingør med 6 maskiner. Helsingørs maskiner kørte Nord- og Kystbane medens Gb's kørte foruden Kyst og Nord også til Kalundborg, Kørsør og Gedser. På Vestbanen var det dog mest myldretidstogene til Borup. Der har sikkert også været langt mellem S-maskinerne mellem Ringsted og Næstved.

Fra 1947 og til ca. 1954 havde Gb et "Langlauf" til Gedser med S-maskine i togene 127-172 (senere 182). Gb folkene kørte første del af turen til Næstved og her tog Næstved personale over og kørte resten af turen til Gedser og tilbage til Næstved hvor Gb folkene fortsatte mod Kh via Køge. Fra omkring 1951 blev turen ændret så det var Gedser personale der kørte hele turen Kh-Ge. Gad vide om de det sidste stykke til Gedser skulle feje kulkassen (:-D ) eller de i Næstved havde fået en spand kul under opholdet.

[image]
Fra sommerkøreplanen 1954. Det var noget af en tur med en S-maskine i tog 127 til Gedser, i løbet af sommeren 1954 blev S-maskinen byttet med en P-maskine, så mon ikke det er noget af det sidste med lange ture med S-maskine.

Har ikke undersøgt det nærmere, men sidst i 50'erne var der en Ballerup slæber med S-maskine, tidligere med D-maskine helt til Frederikssund, så mon ikke Mo'erne har taget godsvognene fra Ballerup til Fs-banen efter tiden med D-maskine til Frederikssund.

Mvh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak