RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/6 2018, 14:10 (2133 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Turen med DSB G 611 fortsætter fra Skælskør via Dalmose til Slagelse:
.

Nu kan det være nok . . .
[image]
. . . med dette ild- og røg-sprudlende uhyre.
(Mellem Skælskør og Dalmose)

[image]
Indkørselen til Dalmose - Indkørselssignal mangler dog (ret forstået).
.

Dengang var englænderne ikke vant til direkte virkende nødbremser. Her benyttede man (ofte) "togliner", en line ned langs vogsiden fra lokomotivet til sidste vogn. Opstod der en faresituation, trak man i linen, --loko.føreren stak formentlig hovedet ud ad vinduet, så hvad problemet var og bremsede.
[image]
Her i Danmark havde vi "nødbremser" ! ! !

Tur-arrangørerne (DMJK) havde søgt og fået tilladelse til, at det måtte trækkes i nødbremsen et sted på strækningen Dalmose-Slagelse. En betingelse var dog, at man ikke måtte genere vejtrafikken ! - - Man skulle netop have passeret en vejoverskæring og den efterfølgende "tændskinne" for modsat køreretning, så man ikke kom til at "bagtænde" og standse vejtrafikken uden grund.

[image]
Da stedet var nået / tiden var inde, trak RCTS´s formand i nødbremsegrebet. Bremserne hvinede og toget stod hurtigt stille ! ! !

Englænderne var begejstrede !


[image]
Et kik bagud mod afstandsmærket til Flakkebjerg med indkørselssignalet i baggrunden.

.
Erik V.
www.evp.dk
[image]
.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak