DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CAR

DSB litra CAR
(Retur til oversigt)
Trykluftbremse. Skruebremse. Egenbelysning, system Rosenberg 24 volt, fra 1956 system GEZ (lysrør). Lavtryksvarmeapparater, system Weilbach & Cohn. RIC-mærket. Buffetvogn med spisesalon, bar, køkken og 2 toiletter. Pladsnumre. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
44,3 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
3
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
10 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
120 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CAR 1041CAR 1041Scandia1932Ombygget 1951 fra CA 1010. Ombygget 1959 med 16 pladser og tara 42 tons. Omlitreret 1961 til CAR 1281.
DSB CAR 1042CAR 1042Scandia1932Ombygget 1951 fra CA 1015. Omdannet 1960. Omlitreret 1961 til CAR 1282.
DSB CAR 1043CAR 1043Scandia1932Ombygget 1951 fra CA 1017. RIC-mærket fra 1960. Omlitreret 1961 til CAR 1283.
DSB CAR 1044CAR 1044Scandia1932Ombygget 1951 fra CA 1020. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951. Dynamoanlæg system GEZ 24 Volt fra 1956. RIC-mærket fra 1958. Omdannet 1960. Omlitreret 1961 til CAR 1284.
DSB CAR 1045CAR 1045Scandia1932Ombygget 1951 af Cvk Ar fra CA 1021. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951. RIC-mærket fra 1958. Omdannet 1960. Omlitreret 1961 til CAR 1285.
DSB CAR 1046CAR 1046Scandia1932Ombygget 1951 fra CA 1022. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951. RIC-mærket fra 1958. Omlitreret 1961 til CAR 1286.
DSB CAR 1047CAR 1047Scandia1932Ombygget 1953 fra CA 1011. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 volt til vognens egenbelysning. Omlitreret 1961 til CAR 1287.
DSB CAR 1048CAR 1048Scandia1932Ombygget 1953 fra CA 1013. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 volt til vognens egenbelysning. Omlitreret 1961 til CAR 1288.
DSB CAR 1049CAR 1049Scandia1932Ombygget 1953 fra CA 1019. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 volt til vognens egenbelysning, fra 1956 system GEZ. Omlitreret 1961 til CAR 1289.
DSB CAR 1281CAR 1281Scandia1932Omlitreret 1961 fra CAR 1041. Omlitreret 1967 til Car 281.
DSB CAR 1282CAR 1282Scandia1932Omlitreret 1961 fra CAR 1042. Omlitreret 1967 til Car 282.
DSB CAR 1283CAR 1283Scandia1932Omlitreret 1961 fra CAR 1043. Omlitreret 1967 til Car 283.
DSB CAR 1284CAR 1284Scandia1932Omlitreret 1961 fra CAR 1044. Omlitreret 1967 til Car 284.
DSB CAR 1285CAR 1285Scandia1932Omlitreret 1961 fra CAR 1045. Omlitreret 1967 til Car 285.
DSB CAR 1286CAR 1286Scandia1932Omlitreret 1961 fra CAR 1046. Omlitreret 1967 til Car 286.
DSB CAR 1287CAR 1287Scandia1932Omlitreret 1961 fra CAR 1047. Omlitreret 1967 til Car 287.
DSB CAR 1288CAR 1288Scandia1932Omlitreret 1961 fra CAR 1048. Omlitreret 1967 til Car 288.
DSB CAR 1289CAR 1289Scandia1932Omlitreret 1961 fra CAR 1049. Omlitreret 1967 til Car 289.
DSB CAR 1290CAR 1290Scandia1932Ombygget 1963 fra CA 1255. Omlitreret 1967 til Car 290.
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak