DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Egenbelysning, system Rosenberg 24 volt, fra 1956 system GEZ (lysrør). Lavtryksvarmeapparater, system Weilbach & Cohn. RIC-mærket. Buffetvogn med spisesalon, bar, køkken og 2 toiletter. Pladsnumre. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951.
Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
44,3 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
3
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
10 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CAR 1041 | Scandia | 1932 | Ombygget 1951 fra CA 1010. Ombygget 1959 med 16 pladser og tara 42 tons. Omlitreret 1961 til CAR 1281. | |
CAR 1042 | Scandia | 1932 | Ombygget 1951 fra CA 1015. Omdannet 1960. Omlitreret 1961 til CAR 1282. | |
CAR 1043 | Scandia | 1932 | Ombygget 1951 fra CA 1017. RIC-mærket fra 1960. Omlitreret 1961 til CAR 1283. | |
CAR 1044 | Scandia | 1932 | Ombygget 1951 fra CA 1020. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951. Dynamoanlæg system GEZ 24 Volt fra 1956. RIC-mærket fra 1958. Omdannet 1960. Omlitreret 1961 til CAR 1284. | |
CAR 1045 | Scandia | 1932 | Ombygget 1951 af Cvk Ar fra CA 1021. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951. RIC-mærket fra 1958. Omdannet 1960. Omlitreret 1961 til CAR 1285. | |
CAR 1046 | Scandia | 1932 | Ombygget 1951 fra CA 1022. A+B styreledning samt brummerledning fra 1951. RIC-mærket fra 1958. Omlitreret 1961 til CAR 1286. | |
CAR 1047 | Scandia | 1932 | Ombygget 1953 fra CA 1011. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 volt til vognens egenbelysning. Omlitreret 1961 til CAR 1287. | |
CAR 1048 | Scandia | 1932 | Ombygget 1953 fra CA 1013. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 volt til vognens egenbelysning. Omlitreret 1961 til CAR 1288. | |
CAR 1049 | Scandia | 1932 | Ombygget 1953 fra CA 1019. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 volt til vognens egenbelysning, fra 1956 system GEZ. Omlitreret 1961 til CAR 1289. | |
CAR 1281 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1961 fra CAR 1041. Omlitreret 1967 til Car 281. | |
CAR 1282 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1961 fra CAR 1042. Omlitreret 1967 til Car 282. | |
CAR 1283 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1961 fra CAR 1043. Omlitreret 1967 til Car 283. | |
CAR 1284 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1961 fra CAR 1044. Omlitreret 1967 til Car 284. | |
CAR 1285 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1961 fra CAR 1045. Omlitreret 1967 til Car 285. | |
CAR 1286 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1961 fra CAR 1046. Omlitreret 1967 til Car 286. | |
CAR 1287 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1961 fra CAR 1047. Omlitreret 1967 til Car 287. | |
CAR 1288 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1961 fra CAR 1048. Omlitreret 1967 til Car 288. | |
CAR 1289 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1961 fra CAR 1049. Omlitreret 1967 til Car 289. | |
CAR 1290 | Scandia | 1932 | Ombygget 1963 fra CA 1255. Omlitreret 1967 til Car 290. |
Sukkerfabrikken Nykøbing
I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.
Læs mereIngeniøren
Kina dominerer: Står for 63 procent af alle elbiler i verden
Over 500 bilalarmer hylede pludselig: Nu har Volkswagen en forklaring
Trængsel, støj og dårlig luftkvalitet: Skal bilerne ud af byen?
Blogindlæg: Er softwareopdatering blevet svaret på alle fejl?
Kæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører