Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Timemodel med Fremtidens Tog (200 km/t) (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/4 2019, 22:27 (1848 dage siden)

2. Timemodel med Fremtidens Tog (200 km/t)

Af dansk folkepartis transportordfører, Kim Christiansens udtalelser til dagspressen har man kunnet få det indtryk at DSB er nødt til at indkøbe højhastighedstog (250 km/t) for at køre efter timemodellen. Der foreligger en anden og billigere løsning; at foretage yderligere nogle hastighedsopgraderinger.

2.1. Resumé
Efter Togfondens projekter og hastighedsopgradering Ringsted-Odense er gennemført er situationen:
København-Odense: Timemodellen kan uden videre gennemføres med Fremtidens Tog.
Aarhus-Aalborg: Timemodellen kan uden videre gennemføres med Fremtidens Tog
Eventuelt med stop i Hobro.
Odense-Esbjerg: Timemodellen kan uden videre gennemføres med Fremtidens Tog.
Odense-Aarhus: Timemodellen kan gennemføres med Fremtidens Tog, ved opgraderinger for ca.
2,3 mia. kr.
Disse opgraderinger kan samtidig være første del af en plan om at kunne køre
København-Odense-Aarhus på 2x45 min.

For en engangsudgift på 2,3 mia.kr. kan Fremtidens Tog således anvendes til at gennemføre Togfondens timemodel. Da der samtidig opnås 3-400 mio.kr. i årlig besparelse i forhold til højhastighedstog, vil opgraderingen således være selvfinansierende.

2.2. København-Odense
I beslutningsgrundlaget for hastighedsopgradering Ringsted-Odense indgår nu at hastighedsopgradere storebæltstunnelen og 45 km på land af strækningen Ringsted-Odense, i stedet for som oprindeligt planlagt at opgradere Storebælt (tunnel + vestbro) og en 4 km strækning vest for Ringsted. I beslutningsgrundlaget er hastigheden gennem Slagelse og Sorø samtidig forøget mere end oprindeligt forudsat. Alt i alt markante ”ekstra” hastighedsopgraderinger for strækningen Ringsted-Odense i forhold til det, der oprindeligt var forudsat i Togfonden DK. Groft kan den ”ekstra” rejsetidsbesparelse estimeres til omkring 2 minutter.
DSB har tidligere beregnet at et fjerntog skal bruge 1 minut og 51 sekunder mere end et højhastighedstog på at køre København-Odense. (DSB Fremtidens Tog – 2014 – side 33). Hvilket ret præcist svarer til den ekstra rejsetidsbesparelse Banedanmark allerede har opnået indenfor det eksisterende budget.
Med det foreliggende beslutningsgrundlag for hastighedsopgraderingen Ringsted-Odense, kan Timemodellen derfor uden videre opfyldes på strækningen København-Odense med tog der har en maksimal hastighed på 200 km/t. (Og skulle det mod forventning ikke være korrekt, vil det være relativt billigt at opgradere yderligere nogle strækninger fra 180 til 200 km/t).
Men udfletningen ved Ringsted skal naturligvis anlægges og hastigheden gennem Ringsted station forøges, således som forudsat i Togfonden.

2.3. Aarhus-Aalborg
Da der mellem Aarhus og Aalborg ikke vil forekomme strækninger som tillader mere end 200 km/t, vil DSB’s nye tog uden videre kunne køre efter timemodellen på denne strækning.
Faktisk er det på denne strækning en fordel at anvende fjerntog (200 km/t), da disse tog har en større accelerationsevne end højhastighedstog (250 km/t). Paradoksalt nok er fjerntog således hurtigere end højhastighedstog! Denne ekstra tidsbesparelse er måske nok til at Superlyn har tid til at standse i Hobro (foruden Randers), med store trafikale fordele til følge. Stop i Hobro er også foreslået i Trafikstyrelsens høringsudgave for Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 side 82.

2.4. Odense-Esbjerg
Ifølge Togfonden DK side 63 kan timemodellen uden videre opfyldes på denne strækning med tog der kører 200 km/t.

2.5. Odense-Aarhus
For denne strækning har DSB beregnet at et tog der kører 200 km/t skal bruge 2 minutter og 9 sekunder mere end et tog der kører 250 km/t.
Tilsvarende er i Togfonden DK side 63 anført at et fjerntog har en køretid på 56,3 minutter, altså kun 1,3 minut mere end nødvendigt for at opfylde timemodellens krav om 55 minutters køretid på denne strækning.
For at betjene strækningen efter timemodel med fjerntog behøves således en køretidsreduktion på 1,3-2,2 minutter. Det vil derfor være nødvendigt at foretage ekstra hastighedsopgraderinger.
Banedanmark har allerede i forbindelse med re-budgetteringen af hastighedsopgradering Fredericia-Aarhus indarbejdet en mindre ekstra køretidsbesparelse ved at øge hastighedsopgraderingen mellem Fredericia og Børkop. Det er dog uvist hvor stor denne er. Antageligvis mindre end 0,5 minut.
Der udestår således et behov for køretidsbesparelse i størrelsesordenen 1-2 minutter.
Umiddelbart er der to forskellige måder at reducere køretiden på.
Ny bane udenom Horsens
Anlægges en 6 km lang ny bane udenom Horsens, kan køretiden reduceres med 2,2 minutter ved 250 km/t. Ved 200 km/t vil er besparelsen kun være 1,8 minut.
Ny bane udenom Horsens er beregnet til at koster 1,9 mia. kr. (Togfonden DK side 63, inkl. 50% NAB tillæg, 2013 priser). I 2019 priser således omkring 2,1 mia. kr. - Anlægges banen straks for 300 km/t vil det koste yderligere ca. 35 mio. kr. pr. km. (om budget se næste hovedafsnit). I alt 2,3 mia. kr. Denne løsning har den store fordel at den også er første del af projekt København-Odense-Aarhus på 2 x 45 minutter (se næste hovedafsnit).
Opgradering af eksisterende bane
Reduceret køretid kan måske også opnås med en række opgraderinger på de dele af strækningen, hvor der ikke allerede er planlagt hastighed på mindst 200 km/t f.eks.:
• Hastighedsopgradering til 160/180 km/t gennem Horsens.
Koster ifølge Togfonden 0,3 mia. kr., sparer ca. 0,3 minut.
• Hastighedsopgradering Fredericia-Børkop.
Pris ukendt

Den samlede pris for 2 minutters hastighedsbesparelse er antageligvis i størrelsesordenen 1 mia. kr. pr minut. I alt 2 mia. kr.

Det er usikker om det overhovedet er muligt at opnå den nødvendige køretidsbesparelse på denne måde. Men i bedste fald kan det være et billigt (omend kortsigtet) alternativ til at opføre en ny bane udenom Horsens.

2.6. Budget
Højhastighedstog er af DSB vurderet til at koste 35% mere i anskaffelse end fjerntog, mens vedligehold er estimeret til at være næsten dobbelt så dyr. (DSB Fremtidens tog – 2014 – side 31). Alene ekstra udgiften til at anskaffe højhastighedstog frem for fjerntog vil således være omkring 1,25 mia. kr. (50 togsæt á 100 mio. kr. pr stk. i stedet for 75 mio. kr. pr stk.).
DSB har ligeledes beregnet at det vil koste 300-400 mio. kr. pr år ekstra at indkøbe og anvende højhastighedstog.
Som beregnet ovenfor kan timemodellen implementeres med fjerntog (200 km/t) for en anlægsudgift på maksimalt ca. 2,1 mia. kr. Da anvendelsen af fjerntog giver en årlig besparelse på 3-400 mio.kr vil timemodel med Fremtidens Tog således være ”selvfinansierende”.



Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak