Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel (Generelt)
Tak for billederne. Man skal jo være politiker med store Metro-briller for at kunne forstå, at man graver en tunnel og anlægger én station så vidt jeg kan se.
Ved anlæg af en helt ny bydel kunne man vel sagtens med fordel anvende de samme penge til en langt mere brugervenlig sporvogn/letbane med flere stop, der kunne forbindes til de eksisterende statsbanestationer Nordhavn og Østerport.
At hævde, at den ny 2150 Nordhavn skulle være i klasse med HafenCity i Hamburg, synes jeg er temmelig overdrevet.
Selvom der nok ikke er det samme passagergrundlag som på andre dele af nettet, opnår man nogle synergier ved at koble linjen på Cityringen. Man har bl.a. ikke behov for et ekstra værksted og det giver mulighed for at køre med en højere frekvens mellem Hovedbanegården og Østerport.
Sammenligningen med HafenCity skulle ikke ses i forhold til størrelse, men i forhold til planlægning af den offentlige transport i en ny centrumsnær bydel afgrænset af vand.
--
Mvh Anders