Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel (Generelt)

af andersj, Aalborg, 15/5 2019, 15:31 (1808 dage siden) @ Nordexpress

Tak for billederne. Man skal jo være politiker med store Metro-briller for at kunne forstå, at man graver en tunnel og anlægger én station så vidt jeg kan se.

Ved anlæg af en helt ny bydel kunne man vel sagtens med fordel anvende de samme penge til en langt mere brugervenlig sporvogn/letbane med flere stop, der kunne forbindes til de eksisterende statsbanestationer Nordhavn og Østerport.

At hævde, at den ny 2150 Nordhavn skulle være i klasse med HafenCity i Hamburg, synes jeg er temmelig overdrevet.

Selvom der nok ikke er det samme passagergrundlag som på andre dele af nettet, opnår man nogle synergier ved at koble linjen på Cityringen. Man har bl.a. ikke behov for et ekstra værksted og det giver mulighed for at køre med en højere frekvens mellem Hovedbanegården og Østerport.

Sammenligningen med HafenCity skulle ikke ses i forhold til størrelse, men i forhold til planlægning af den offentlige transport i en ny centrumsnær bydel afgrænset af vand.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak