Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med 320+ i timen (Generelt)

af Svend, 31/7 2019, 11:13 (1731 dage siden) @ Pyloriis

Tog og skinner behøver ikke komme for tæt på bymidten af de store byer, Århus og København.

.
Jo da, det er lige nøjagtig det, der er jernbanens fordel.
Men det var ikke det der blev spurgt om forøvrigt (læs indlægget igen).


Da man for mere end 10 år siden byggede jernbaner lå de fleste stationer i byernes udkant.
Jeg føler mig overbevist om at en station i periferien af en større by og med muligheder for skift i forskellige retning vil tiltrække erhvervsliv og alm. beboere.
At det kun er lykkedes i beskeden grad i Høje Tastrup skyldes mere at der er begrænset muligheder for at komme videre fraset med lokale busser.

.
Man anlagde dengang stationerne, hvor der var plads og mulighed. Til gengæld voksede byerne i retning mod jernbanestationerne, så mange alligevel kom efterhånden til at ligge ganske centralt.

Også i dag søger den kollektive trafik mod bycentrene. Se bare hvordan man planlægger en ny fjernbusterminal i København lige ved Dybbølsbro.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak