Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanen i Danmark år 2040 (Generelt)

af steenth, 3/8 2019, 11:24 (1729 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Sikkert noget mere Metro i København

Det bliver nok med nød og næppe, hvis det er et nye metrosystem. Planlægning og anlæg tager mindst 10-15 år endnu.

Generelt kører alle tog med GoA2 - dvs rangering og visse materielkørsler foregår førerløst, mens selve togkørslen - inkl S-tog - foregår bemandet.

Tro du ikke på førerløse S-tog?

Hvis der er vilje til det, så vil det også være oplagt til GoA4 til godstog - men det er et spørgsmål om på fjerntog vil have det samme niveau af regler, som på metro/S-tog med indhegning og tjek af folk på spor. GoA2 til ERTMS kommer med stor sandlighed ved næste større revidering. Og GoA4 kommer også på et tidspunkt til ERTMS... Når Banedanmark er i mål med signalprogrammet, så vil det være oplagt at prøve GoA2/GoA4 af.

ELLER

25% færre rejsende end i dag.
Signalprogrammet er 5-10 år fra at være færdgt

I 2030 er alt det materiel, som blokere for signalprogrammet nu, væk.... selv hvis der er problemer med levering af nye materiel. Installation af i spor - selvom øst projektet ikke er sat i drift lige nu, så vil det være voldsom, hvis det ikke kommer i mål. Og der også muligheden af en anden leverandør overtager - de burde kunne nås i 2030'erne...

Elektrificeringen til Aarhus og Aalborg er formentlig på plads.
Ny bane over Vestdyn er bygget.
Tullebanen og Vejle Fjord broen diskuteres fortsat.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak