Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanen i Danmark år 2040 (Generelt)

af Pyloriis, 5/8 2019, 18:59 (1726 dage siden) @ Pyloriis

Interessante bemærkninger folk i dette forum kommer med.

Min egen opfattelse af jernbanedriften og trafikforholdene er som følger:

I 2040 er klimaforandringerne så åbenlyse at der er lavet intelligent roadpricing.
Måske så intelligent at man udover at skulle betale for kørsel på en given strækning og klokkeslet og betaler efter om der er 1,2 ell 4 personer i bilen.
Måske er befordringsgodtgørelsen koblet på sådan at man kun får betaing for de gange man rent faktisk kører.
Og det er ikke utænkeligt at bor man indenfor 6-8 km fra en jernbanestation så får man istedet mulighed for at tilkalde en selvkørende "taxa" til statipnen såftemt det kører tog i forhold til ens arbejdsplads.

EU har for at fremme konkurrencen påbudt at alle jernbanestrækninger skal "privatiseres".
Med andre ord alle skal kunne byde på en given strækning.

For at fremme denne proces er de ambitiøse projekter som f.eks. signalsystemet (som i Danmark blev forsinket og først rigtig taget i brug i 2035) med begrænset funktionalitet. Der kan kun køre 8-10 tog i timen mod de lovede min. 12.

Timemodellen fik ikke Vejlefjordbroen.
Istedet begyndte byer langs den østjyske kyst at tale om S- tog på den hidtige jernbane.
Det sammen mefat EU vil have flyttet de mere end 100 mio årlige lastbiler på kryds og tværs af Europa over på jernbanen, berød at man gerne ville undgå alle disse "rullende landeveje" med lastbiler.

Folketinget besluttede derfor at bygge en ny jysk længdebane fra Kolding til nord for Aarhus. Færdig i 2045.
Endvidere at lave en jernbanetunnel under Lille Bælt.
Fehmern-forbindelsen blev forsinket og først indviet 2035.
Både Norge og Sverige sender dog flere godstog over Danmark så der er planlagt en HH-forbindelse fra 2045.
Endvidere ny jernbane fra Helsingør over Hillerød til Roskilde og udvidelse af skinnenettet fra Roskilde til Ringsted.

DSB vandt ikke mange aftaler om persontog. De gik til udenlandske togselskaber.
S-togene er endnu ikke blevet førerløse. De første resultater var for langsomme og for dyrere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak