Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog 5, 10, 20, 30 (45 og 60 min) drift (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 21/10 2019, 09:09 (1649 dage siden) @ KKLD

Uden at kommentere specifikt på S-togslinier, så skal der da lige falde en kommentar om intervaller med på vejen.

Indledningsvis handler det om kapacitet: Hvor tæt kan togene køre, og så indrette køreplanen efter det. Eksempelvis "rimer" 10-min drift ikke så godt på en togfølge på 3 eller 4 min.

I forhold til "taktkøreplaner" - som (stadig) er det "ultimative mål for højeste kapacitetsudnyttelse og korteste rejsetider" - så er den bedst skalérbare løsning 15 min drift.

Eksempelvis strækningen Kalundborg - København.
Her vil en "taktkøreplan" have følgende koncept:

"Afgang Kalundborg minuttal 00"
Denne afgang kører hele driftdøgnet (typisk 05 til 01) på alle ugens dage. Det er denne afgang som alle forbindelser bygges op imod. Dvs Samsøfærgen, busser fra oplandet, Orø-færgen i Holbæk, tog fra Nykøbing hhv. Høng osv. Af samme grund er toget forholdsvist stort over hele døgnet.

"Afgang Kalundborg minuttal 30"
Denne afgang kører i "dagtimerne" dvs typisk 06-19 på hverdage og kortere tid i weekender. På denne afgang er der forbindelser fra de oplandslinier, derk ører 30-min drift (R-linier)

"Afgang Kalundborg minuttal 15 hhv 45"

Myldretidstog, der kun kører i myldretiderne udenfor feriesæsonen, og med andet standsningsmønster, så man vil ankomme til København eksempelvis 12 min efter afgangen 15 min tidligere fra Kalundborg

Dvs: 30 min drift i dagtimerne og 15 min drift i myldretiderne. Ved uorden fjernes først myldretidstog og ved store uordener også "minuttal 30" toget. Dvs. Minuttal "00" kører altid.

Mellem Roskilde og København flettes ind i 15 minutters driften fra Ringsted og Lille Syd til 5 min drift til København i mylretiden - 3 min drift,hvis man virkelig vil noget :-)

Der er eksempler på 7,5 minutters drift efter ovenstående koncept - men mener dog, at det typisk er på sporvognslinjer.

Det er meget svært at skalere 20 min drift til andet end ti minutters drift, og overgang fra 30- til 20 min drift koster en del "stilletid" for materiel og personale.
Udfordringen på S-banen er naturligvis at en grundtakt på 30 min er for lang, og at takten ikke passer på det centrale afsnit.

I den anden grøft ses også "70 min drift" som et alternativ til timedrift. Dette giver mulighed for flere afgange i myldretiderne, end hvis man havde 90 min drift, og betyder så, at der midt på dagen er en "time uden afgang". Konceptet er mest brugt på sidebaner i Europa, og kan også diskuteres herhjemme i forhold til hastighedsopgraderinger af Thybanen, hvor det bliver meget dyrt, at få hastigheden op, for at få timedrift, mens man med 70 min drift kan spare et togsæt (i forhold til hastighedsopgraderingens foreslåede 60 min drift). Men om 70 min drift så er bedre end 120 min drift i for hold til busser og de rejsendes behov, er en anden sag.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak