Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra EB - hvor skal de køre? (Generelt)

af Rail, 31/1 2020, 22:30 (1547 dage siden) @ andersj

Og hvad er det egentlig Banedanmark skal lave resten af 2020 mellem Ringsted og Næstved?


Grundlæggende skal hele tracéen flyttes over en del af strækningen og derfor kan man også først gå i gang med elektrificeringen når dette er sket.


At man ikke har påbegyndt elektrificeringen endnu, skyldes vel dovenskab og manglende vilje.

Den del af strækning der ikke flyttes kan man starte med at sætte master op på.
Herefter kan man med gummi eller bæltekøretøjer elektrificere den nye trace uden spor. Og til sidst sporlægge den nye trace.


Nu bliver elektrificeringen af Næstved-Ringsted ikke til kundernes fordel lige med det samme. Stoptoget deles vist op i Næstved så det kører med EB København-Næstved og IC3 Næstved-Nykøbing F. Hurtigtogene skal vist alle køre med IC3 København-Nykøbing F indtil den nye Storstrømsbro er færdig. Nordvestbanen bliver til Nordvestitalien. DSB's ledelse har besluttet at ME ikke skal indgå i K22.

Nej det bliver ikke til fordel for de kunder der i dag bruger stoptoget igennem Næstved.
Men i dag er køreplanen på sydbanen beregnet efter ME og når de forsvinder kan rejsetiden sættes ned. For hurtigtogene kan der ligges en køreplan efter IC3 og dermed 180 km/t i stedet for 160 km/t, imens der mellem København og Næstved kan vindes en del på at erstatte ME med EB. (markant bedre acceleration! )


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak