Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler (Generelt)

af mikedk2100, 2/3 2020, 22:06 (1517 dage siden) @ Rail

Det skrå bane eksempelvis, derudover reduceres behovet for dieseltog med elektrificering af Ringsted - Næstved

Gør det? De eksisterende dieseltog får blot udskiftet lokomotiv til el. Der skal stadig køres dieseltog Nykøbing F til København og omvendt.

Har du prøvet at regne på det ?

Det tager i dag 1:34 for et Kystbanetog at kører Østerport - Helsingør - Østerport og 1:16 for Østerport - Nivå - Østerport. Hvis vi runder op så det passer med en 20 minutters frekvens, så giver det hhv. 5 og 4 stammer. Men vendetiden skal trækkes fra da denne jo blot flyttes fra Østerport til Helsingør når du forlænger toget. På den måde kan du spare en stamme på hvert system. Så er vi ned på 4 og 3, altså 7 stammer. I dag (fra K20) køres ingen tog på Kystbanen med 3 ET fordi der er et behov på Kystbanen - udelukkende fordi der enten er behov for 3 sæt over Øresund eller i Sverige.
De eneste tog der har 3 sæt pga. passagermængden på kystbanen er myldretidstogene og de fremføres med ER.

Altså skal der maks bruges to sæt pr. stamme eller 14 sæt for at drive Kystbanen, egentligt meget tæt på de 10 ik?

Haha ja alt er relativt :-D Der skal vel stadig være en reservestamme i tilfælde af nedbrud, værkstedsbesøg etc. Så er vi oppe på 16.

Og de var 10 sæt jeg reagerede på, da det ikke er min oplevelse, at der er “massere af plads” på Kystbanen i dag. Selv med 2 togsæt.

Der skal så bruges 6 sæt mere - men der er jo åbenbart også 34 at tage af, så der er ingen is på koen. Og vi andre får nye tog, når vi skal til Sverige.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak