DSB analyse af internationale nattog (Generelt)
Rådet for Bæredygtig Trafik har fået aktindsigt i en analyse af nattog DSB har udarbejdet i samarbejde med ÖBB. Der er dog en række overstregninger i bl.a. økonomiafsnittet.
Hovedpunkterne er:
- Det vil fra 2022 (lille køreplanskifte i juni) være muligt at køre nattog Malmö/København-Köln/Aachen med brugt nattogsmateriel. Begrænsningen Köln/Aachen er grundet værkstedsforhold til vognene.
- Det vil fra ca. 2025 være muligt at køre med nye ÖBB Siemens vogne fra Malmö/København til enhver destination, da vognene kan vedligeholdes i Næstved.
- DSB har stadig en option på to Vectron der skal kaldes senest i september 2020.
- Kørsel mellem Malmö og København vil skulle ske med indlejet godslokomotiv. Mod syd skiftes der lokomotiv på København H og mod Malmö skiftes der lokomotiv i Høje Taastrup, da der ikke er plads på København H i myldretiden.
- Køres der kun til/fra København kan morgentoget fortsætte til Østerport og dermed kan København H betjenes i begge retninger.
--
Mvh Anders