Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB analyse af internationale nattog (Generelt)

af andersj, Aalborg, 7/6 2020, 10:58 (1419 dage siden)

Rådet for Bæredygtig Trafik har fået aktindsigt i en analyse af nattog DSB har udarbejdet i samarbejde med ÖBB. Der er dog en række overstregninger i bl.a. økonomiafsnittet.

Hovedpunkterne er:

  • Det vil fra 2022 (lille køreplanskifte i juni) være muligt at køre nattog Malmö/København-Köln/Aachen med brugt nattogsmateriel. Begrænsningen Köln/Aachen er grundet værkstedsforhold til vognene.
  • Det vil fra ca. 2025 være muligt at køre med nye ÖBB Siemens vogne fra Malmö/København til enhver destination, da vognene kan vedligeholdes i Næstved.
  • DSB har stadig en option på to Vectron der skal kaldes senest i september 2020.
  • Kørsel mellem Malmö og København vil skulle ske med indlejet godslokomotiv. Mod syd skiftes der lokomotiv på København H og mod Malmö skiftes der lokomotiv i Høje Taastrup, da der ikke er plads på København H i myldretiden.
  • Køres der kun til/fra København kan morgentoget fortsætte til Østerport og dermed kan København H betjenes i begge retninger.


Analysen kan læses her

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak