Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB analyse af internationale nattog (Generelt)

af Svend, 7/6 2020, 14:38 (1429 dage siden) @ andersj

Det vil fra 2022 (lille køreplanskifte i juni) være muligt at køre nattog Malmö/København-Köln/Aachen med brugt nattogsmateriel. Begrænsningen Köln/Aachen er grundet værkstedsforhold til vognene.


Måske er det bare mig, men er det ikke lidt tosset at sætte destination efter hvor man kan vedligeholde toget, i stedet for hvor folk gerne vil hen? Jeg er med på vedligehold er en begrænsning, men det er folks rejseønsker da også... Jeg tænker København-Köln er en fuser, hvilket DSB jo sådan set også selv forudsiger i rapporten...

Og så mangler vi også at få en billetpris. Klimavenlighed må gerne koste, men ikke hvad som helst...

Mvh
Rasmus


Det er jo et oplæg til beslutningstagerne (politikerne). Vil man igang hurtigt (i denne regeringsperiode) så er der disse begrænsninger. ÖBB kører jo også til Bruxelles, så det er ikke helt utænkeligt at man kan lave en konstruktion hvor fire stammer kører Wien-Bruxelles-København/Malmö-Bruxelles-Wien. Det samme gøres med Wien-Zürich-Hamburg/Berlin-Zürich-Wien.

.
En del af udfordringen (eller rettere en af dem) er, at trafikken skal ske som offentlig trafik i Danmark (og Sverige hvis togene skal udgå fra Malmö) og som kommerciel trafik i Tyskland (og Belgien hvis det bliver muligt at køre helt til Bruxelles). Under alle omstændigheder skal der bindes en masse penge i projektet, både til indkøb af ekstra lokomotiver (der lægges op til fra dansk side at det er DSB der skal stå for trækkraften), indlejes/indkøbes sove-, ligge og personvognsmateriel samt at der i det hele taget vil være løbende udgifter til den daglige drift. Løbe rundt kommer det aldrig til. Får den danske (og den svenske?) stat lov til det, både set fra EUs side og fra konkurrenter, som nok gerne vil have de samme gunstige vilkår?!

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak