Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB analyse af internationale nattog (Generelt)

af Svend, 7/6 2020, 14:28 (1430 dage siden) @ andersj
redigeret af Svend, 7/6 2020, 14:45

Rådet for Bæredygtig Trafik har fået aktindsigt i en analyse af nattog DSB har udarbejdet i samarbejde med ÖBB. Der er dog en række overstregninger i bl.a. økonomiafsnittet.

Hovedpunkterne er:

  • Det vil fra 2022 (lille køreplanskifte i juni) være muligt at køre nattog Malmö/København-Köln/Aachen med brugt nattogsmateriel. Begrænsningen Köln/Aachen er grundet værkstedsforhold til vognene.
  • Det vil fra ca. 2025 være muligt at køre med nye ÖBB Siemens vogne fra Malmö/København til enhver destination, da vognene kan vedligeholdes i Næstved.
  • DSB har stadig en option på to Vectron der skal kaldes senest i september 2020.
  • Kørsel mellem Malmö og København vil skulle ske med indlejet godslokomotiv. Mod syd skiftes der lokomotiv på København H og mod Malmö skiftes der lokomotiv i Høje Taastrup, da der ikke er plads på København H i myldretiden.
  • Køres der kun til/fra København kan morgentoget fortsætte til Østerport og dermed kan København H betjenes i begge retninger.


Analysen kan læses her

.
Man kan studere Trafikverkets rapport om samme emne og vurdere, om de to lande og deres udmeldinger samt den måde sagen angribes på, er helt synkroniseret i forhold til hinanden.

Seneste svenske webseminar (den engelske version) om emnet:
https://www.youtube.com/watch?v=O94Rvw8RRrU

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak