SE 24, skiltereduktion (m.b.) (Generelt)

af KKLD, onsdag 01. juli, 2020, 11:33 (3 dage siden) @ andersj

Tja, de nuværende S-tog er da 20-25 år eller så. Det er ikke nyt i min verden; det er faktisk ved at være tjenligt til udskiftning om nogle år.
DSB er - måske - blevet fanget i at det ikke er til at få reservedele mere (eller også vil DSB ikke betale prisen for det som kan fås).


Forserien er fra 1996, resten fra 1998-2006. Så de er 14-24 år gamle.
Før der kommer nye S-tog går der mindst 10 år, og en total udskiftning vil nok tage 10 år oveni. Altså går der op til 20 år før en udskiftning er gennemført.
En levetidsforlængelse er som jeg ser det uomgængelig.
P.t. virker det bare som om DSB prøver at udskyde regningen, formentlig fordi man mangler pengene.
Kan det virkelig være sådan, at man har indefrosset midler til undersøgelse af førerløse S-tog fra drift/vedligeholdelse af de nuværende? Det vil udfra tidslinien være helt i hampen.. .


Hvorfra får du informationen om at det tager mindst 10 år før der kommer nye S-tog?

Jeg fandt denne rapport fra maj 2017 (https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/365/1767938/index.htm) og ifølge den er det muligt fra 2022 hvis man besluttede at gennemføre projektet i 2019 hvilket jo var tilfældet sidste år. Her er et citat:

"Hvis der træffes beslutning om at gennemføre projektet senest i 2019 kan pilotfasen på Ringbanen finde sted i årene 2022-2026, mens udrulning på de øvrige strækninger kan finde sted i årene 2025-2030. Der er tale om en konceptuel tidsplan, idet projektets udrulning evt. kan udskydes ved at levetidsforlænge eksisterende S-tog, hvilket dog kan blive omkostningsfuldt og påvirkedriftsstabiliteten på S-banen negativt."


Man må gå ud fra at pilotfasen er med ombyggede SE/SA.
Hvis vi kigger mod Berlin og Hamburg, som begge er ved at få leveret specielbyggede S-tog, kan vi se at levering tager ca. 5 år fra kontraktindgåelse. Hertil lægges ca. 2 år til at gennemføre udbud. Så 7 år fra beslutning om at sætte togene i udbud til at de første kører med passagerer er ikke urealistisk.

Det er ikke rigtigt hvad du skriver ifølge rapporten:

"This implementation approach implies that the new UTO trains (operated in UTO) and existing S-trains will be operated in mixed operation during the roll-out. This reduces the need for drivers, allowing smooth driver attrition and will reduce cost for Rolling stock (no temporary driver cab). This type of migration – mixed operation – has been implemented on a range of projects e.g. the RATP Paris Line 1 and Nuremberg."

Og: "Furthermore, the advantage to use the Ring line is that it is not interfering with the central section and that any new timetable can be easily implemented. The roll-out on the Ring line will take place from 2022-2026.

Once the Ring line has been converted to UTO, the following step-wise rollout is recommended:
1. Migrate Høje Taastrup – Klampenborg (2025-2028)
2. Repeat the migration steps on Farum – Frederiksund (2026-2030)
3. Repeat the migration steps on Hillerød – Køge (2026-2030)"

Så der vil løbende være en udfasing af SA og SE i takt med at de nye bliver leveret. Faktisk er det ret smart at starte med Ringbanen så der kommer til at være flere tog tilovers til de andre linjer så man kan undgå at købe reservedele eller helt at reparere tog der går i stykker.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen