Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frosten stopper letbanen (Generelt)

af Niels, Aarhus, 29/11 2020, 13:11 (1244 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad gør man på resten af el nettet,S-tog osv? Århus er da ikke det eneste sted i verden hvor der kan sættes rim på køretråden.

Bare et surt opstød/realistiske gætterier/ledende spørgsmål herfra:
Ja, man kan undres over at man kunne finde ud af at køre sporvogne om vinteren i 1902, men ikke i 2020.
Hvad har mon ændret sig?
Er vintrene blevet hårdere?
Udviklede og testede man i 1902 simple løsninger ude i marken, og så at de virkede ude i marken?
Beregner man sig i 2020 frem til komplicerede sporvogne ("letbanetog") med tilhørende computerteknik, der i følge modellerne på computeren burde kunne køre ude i marken og bliver overrasket over at det ikke er 20 grader og tørvejr hele året?
Tja.

Man kan rent faktisk godt finde ud af at køre letbanetog, og man bliver rent faktisk heller ikke overrasket over, at det danske fugtige og kolde vejr kan give is på ledningerne, og man kan rent faktisk også godt finde ud af at gøre noget ved is på ledningerne.
Problemet opstår her - som i så mange andre tilfælde - på grund af at ansvarsfordelingen flyder mellem flere forskellige aktører -trafikkøbere, operatører, entreprenører, underleverandører osv. osv.
I det aktuelle tilfælde, er opgaven med at friholde ledningerne for is udliciteret til Aarsleff Rail, som åbenbart har set stort på, at Aarhus Letbane i god tid havde bestilt firmaet til at behandle køreledningerne med glycerin.
Det er med andre ord ikke Letbaneselskabet eller ideen med en letbane, som fejler noget, men enten selve det politiske krav om udlicitering af alt mellem himmel og jord eller underentreprenørens evne/vilje til at opfylde kontraktens bestemmelser om indsats mod is på køreledningerne - eller for den sags skyld begge dele!
Se her

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak