Frost på letbanen (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, tirsdag 12. januar, 2021, 19:34 (126 dage siden) @ anho

Uden at kunne give dig et svar på om det er sket i Aarhus med de gamle sporveje, så har jeg ladet mig fortælle at de nye letbanetog ofte er meget følsomme overfor strømafbrydelser, så selv et meget kort strømsvigt får dem til at lukke fuldstændigt ned. Det gjorde de gamle ikke, da de ikke var computerstyrede.

Sporisolationerne på Banedanmarks net som ligger tæt på Letbanen, er immuniseret bl.a. ved hjælp af 77 Hz sporisolationer. De gængse DC-sporisolationer ikke kan bruges pga. letbanens kørestrøm som bekendt er DC. Når der er rim på køreledningerne, så generes der støj med talrige frekvenser, der i blandt 77 Hz. Måler et letbane tog 77 Hz på kørestrømmen, så kobles hovedafbryderen ud øjeblikkeligt.

Det samme sker på S-banen i København, som også kan have problemer med rim på køreledningen og 77 Hz støj-strømme.

Her er lidt om immuniseringen af sporisolationerne tæt ved letbanen:

https://www.letbanen.dk/om-letbanen/real/projekter/immunisering/


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen