Lereren i JP i dag (Trafikpolitik)

af Niels Bak, fredag 16. april, 2021, 22:20 (22 dage siden) @ gaest

Er der nogen der er blevet lovet noget? Med købet af Vectron og Coradia, der begge har en maks fart på 200 km/t er kursen sat. Og timemodellen er stendød. DSB køber ikke nogen supelyntog der kan køre 250 efter Pinse. Spørgsmålet er om ikke timemodellen var stendød i forvejen. Superlyntog København, Osdense, Aarhus, Aalborg! En time mellem hvert stop! Som kun kan nås hvis der ikke er sporarbejder, LA'er, signalproblemer, og lokalpatritisme der vil have superlyntoget til at standse ved lige netop deres jordvold af en perron.
Diskussionen har da været her, Superlyntoget burde da stoppe i RIngsted, hvor der jo er forbindelse til/fra Sydhavsøerne. Jamen, så skal det satme da også stoppe i Fredericia hvor der er forbindelse til resten af Europa, Esbjerg, og Struer. I Langå er der som bekendt fobindelse til Viborg, Skive og Struer.
Det superlyntog vil være på andres bekostning, godstrafik, regionaltog... Det ville kræve store investeringer i sporanlæg med mere.
Diskussionen om timemodellen vil husere her til evig tid, men timemodellen bliver tidligst til noget (måske) den dag Coradia står til udskiftning.

Det er jo sådan set de investeringer, som nu er planlagt med togfonden. Og en af fiduserne, ud over entimesafstanden for de hurtigste tog er jo netop at det giver bedre plads på de nuværende spor, fordi de hurtige tog kører uden om Odense-Middelfart, Brejning-Hedensted og Hovedgård-Hasselager. Det er blandt andet stærkt savnet i Østjylland, hvor der bliver plads til en S-togslignende regionaltogsdrift med tre afgange i timen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen