Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutschland Takt 2030 og forbindelser til Danmark (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 21/7 2019, 20:34 (1740 dage siden) @ andersj

For Femern-togene er der blot skrevet "DK" ved togtype og ved Aarhus togene er der skrevet "DSB". Altså tyskerne og Deutsche Bahn regner med at Danmark stiller med materiel til forbindelserne.

Det er ikke helt det, der er bevæggrunden - og du skal nok kigge længere tilbage på tidligere udgivelser. Det handler alene om, hvilke tekniske egenskaber, som togtyperne til køreplanerne skal have for at kunne køre køreplanen. Projektkontoret bag Deutschland Takt ved godt, at international trafik skal ske som "fri trafik", og kan derfor ikke stille krav eller forudsætninger om, hvilke operatører eller lande, der vil stille materiel til de kanaler, som man forventer at stille til rådighed. Forventeligt vil nogle kanaler blive med Flixtrain, andre med DB og nogle helt tredie og fjerde operatører vil nok også komme frem.

Hamburg - Aarhus har tidligere været med i et DB "IC Light koncept" hvor enkeltdækker 160 km/t togsæt indkøbes til IC-trafik (har blandt andet set løse ideer om ti-vogns TALENT togsæt og lignende). Da dette koncept imidlertid er taget af bordet, og fokus hos DB nu ligger på andre togtyper, har man valgt at kalde togene til Aarhus "noget andet".

Tilsvarende vil du også kunne se, at nogle af regionaltogene mellem Danmark og Tyskland skal køres med TWINDEXX Vario togsæt, på trods af, at disse ikke tilbydes i to-strømsløsninger, endsige har vakt interesse i det danske....

Deutschland takt er ligesom Timemodellen udregninger af hvor "få" infrastrukturinvesteringer, man kan nøjes med, hvis man indsætter "det rigtige togmateriel til den rigtige trafik" - baseret på eksisterende togmaterieltyper, som ikke nødvendigvis er på markedet til den tid.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak