Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Øhhh ... (Jernbanen i dag)

af Henning Makholm ⌂, 29/10 2021, 02:51 (1132 dage siden) @ Svend
redigeret af Henning Makholm, 29/10 2021, 03:33

Men der er nok stadig billigere at skaffe tilsvarende plads i Århus; der kan det gøres uden nye sporskifter men blot signalopgraderinger.


Spændende. Kan du ikke prøve at skitsere det på en tegning. Tag eventuelt udgang i TIB-S

S'gerne.

[image]

Spor 407 måler ifølge Google Maps 705 meter fra PU-signalet markeret A til Dv-signalet markeret B. Men der er sagtens 130 meter spor mere bagved dværg B. Så hvad der skal til for at kunne køre 835 m tog ind i sporet er et nyt Dv-signal som togvejsendepunkt (markeret C) -- og så ikke mindst en sikkerhedsafstand bag det nye signal. Sikkerhedsafstanden kommer til at gå gennem de to medgående sporskifter op til punkt D. Disse to sporskifter skal så centralsikres hvis de ikke allerede er det (jeg ved ikke hvor langt ind på bagsiden af værkstedet der er rangertogveje allerede), og der kræves flere signaler til at dække sikkerhedsafstanden mod indløb fra siden og enden.

Når toget er ankommet til C kobler lokomotivet af, kører frem til D, og dernæst tilbage nord om letbanedepotet ad sporet markeret E.

Ukendte faktorer: Muligvis er det DSB og ikke Banedanmark der ejer sporene omkring C-D.

Om ETCS vil overflødiggøre noget af planen ved at stille færre krav om sikkerhedsafstande, tør jeg ikke gætte på.

--
Henning Makholm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere
Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak