Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metroen runder en milliard passagerer (Jernbanen i dag)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 6/1 2022, 21:09 (841 dage siden) @ larsht
redigeret af Per Holm, 6/1 2022, 22:03

Hvordan kan det være at man kan tage tog ud af drift (går ud fra at det er hvad du mener) ved Nørrebro metro, og ikke ved København H metro, uden personale?


Man kan vende der og køre den anden vej

... og via en transversalstation mellem Nørrebro og Nørrebros Runddel (ved Hilkerødgade) komme til modsatte hovedspor så sporbenyttelsen passer med den nye køreretning.

Det findes tilsyneladende ikke en tilsvarende transversalstation mellem København H og Københavns Rådhusplads og retningsændringen sker derfor på kontrol- og vedligeholdelsescenteret ved et rudimentært togekspeditionssted som Metroen ikke finder egnet til modtagelse af ikke-ansatte.

Af denne årsag stationeres et hold metrostewarder på København H hvor de får mange løntimer til at gå med at sikre at togene er tømt for passagerer før de kører til kontrol- og vedligeholdelsescenteret. Det er selvfølgelig en midlertidig ordning og funktionen reduceres når M4 får Ny Ellebjerg (eller Nørrebro) som endestation.


Ps. Hvis nogen skulle finde på at spørge mig ville jeg gøre det officielt at M4 ender på Nørrebro frem til Sydhavnslinjen åbner - men der kan jo være gode årsager til at det ikke er sådan de gør. :-)

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak