Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

den misforståede kunst. (Generelt)

af Peter H, Nærum, 10/10 2011, 17:24 (4585 dage siden) @ re20000

Hej Nold

Med grafittiens indtog i Danmark omkring 1983, hvor DSB først registrerede de nye "kunstværker" på nogle S tog, tog det fart.

Jeg tror at der er en sammenhæng mellem den store ungdomsarbejdsløshed i 1980'erne og grafittiens indtog her i landet. Mange unge havde ikke noget at lave og så blev nogle vel inspireret af grafittien i film fra New York's fattige kvarterer, hvor unge sorte amerikanere malede løs på husmure.

Jeg er enig i at grafitti hører fortiden til, en tåbelig dille der egentlig burde have været udfaset inden 1990'erne.Det gjorde den så ikke, for den er her stadig med uformindsket styrke. Gid dette fænomen var blevet i USA som vi har importeret gode ting fra, men så sandelig også dårlige.

Det der pisser mig af er, at i grafittimalerens verden er intet heldigt.. alt hvad der kan skades med spraymaling bliver det, også veterantog og fredede bygninger. Et eks på en fredet bygning er Østerport station, som ikke er blevet forskånet. Det er lidt som om, at kan disse hærværksmænd skade andres folks interesser, så er det bare et kick uden lige!

Jeg kommer aldrig til at accepterer grafittimaling på andres ejendomme uden accept fra ejeren.

Men det bliver vel umuligt at komme denne form for hærværk til livs, da den er så velorganiseret.

At vende folks generelt negative syn på grafitti til en positivt, vil være svært, om ikke umuligt. Det skyldes nok at det i så mange år har været en økonomisk belastning for specielt DSB. Det kan der nok ikke rettes op på efter 30års organiseret hærværk.

Mvh
Peter H

låst
3099 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak