Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Australienstur (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/1 2012, 11:20 (4501 dage siden) @ Tommy Nilsson

Den 15. december (sidste år) var jeg en tur på Powerhouse museet i Sydney. Museet er en slags teknisk museum med dampmaskiner, biler, fly osv. men også særudstillinger med musikinstrumenter, modetøj mm.
I indgangen stod et lokomotiv, der virkede bekendt selvom det tydeligvis var temmelig gammelt.

[image]

Det viste sig at være et af de ældst bevarede lokomotiver fra den legendariske lokomotivfabrik Robert Stephenson & Co bygget i 1854 med byggenr. 958. Det var leveret i 1855 som lokomotiv nr. 1 til den første jernbane i New South Wales fra Sydney til Parramatta.

[image]

[image]

[image]

Fra etagen ovenover var der en god udsigt over lokomotivet og det er første gang jeg har set så gammel en Stephenson maskine ovenfra.
Da jeg kom hjem og fik startet Jernbanen.dk op, gik der ikke lang tid, før jeg havde fundet det lokomotiv, som denne maskine mindede mig om: Jacob!
Jakob er godtnok 14 år yngre men akselrækkefølgen er den samme og maskinerne ser ud til, at være ret ens opbygget. Det var ret interessant at se, hvordan JFJ H 40 kunne have set ud, da den blev sat i drift på strækningen Fredericia-Vamdrup i november 1868.
Vil du bygge en model af lokomotiv nr. 1 (og/eller ombygge den til DSB H 40) så er der byggeark her.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak