Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Australienstur (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/12 2011, 01:12 (4510 dage siden) @ Tommy Nilsson

G´day mates!
Efter at have tilbragt en del timer på forskellige stationer i omegnen af Sydney på udkig efter vores gamle MZ-lokomotiver, fandt jeg ud af, at Independent Rail of Australia (IRA), der ejer maskinerne, havde et depot i nærheden af Sydney Airport. I onsdags tog jeg derfor til Cooks River som området hedder og på en bro over en jernbanelinie fik jeg øje på dette:

[image]

Bingo! Tre MZ på stribe - endelig. Jeg blev stående på broen i en time og ventede på, at der skulle komme noget spændende forbi - det gjorde der ikke. Banen er godsforbindelsesbanen rundt om Sydney Airport til Botany Bay, der bl.a. rummer Sydneys store containerterminal. Jeg gik derefter ned på depotet og spurgte om jeg måtte fotografere maskinerne - No worries...

[image]

Forreste maskine var vores gamle DSB MZ 1433, der kørte i tomgang.

[image]

Næste maskine var vores gamle DSB MZ 1434, der var under reparation. Det var muligvis symbolsk, at der stod en trillebør ud for "maskinrummet". Da en af mekanikerne hørte, at jeg var fra Danmark spurgte han, om jeg ikke nok ville tage dem med hjem igen. :-) Der var altid maskiner under reparation men til maskinernes forsvar måtte jeg nævne, at de er næsten 40 år gamle og har kørt millioner af kilometer.

[image]

Tredie maskine i rækken var vores gamle DSB MZ 1428, der også var under reparation med en mekaniker på hovedet i motoren.

[image]

Længere nede i rækken af gamle lokomotiver fandt jeg vores gamle DSB MZ 1435, der fungerede som reservedelslager.
Jeg spurgte, hvor de øvrige MZ´ere var stationeret og svaret var, at de ikke var stationeret nogen steder for de var altid i drift. Det viste sig, at dette sidespor var IRA´s maskindepot under åben himmel og med kontor i en container. Vist ikke de bedste betingelser at vedligeholde lokomotiver under.
Senere på dagen fandt jeg endnu en af vores gamle kæmper - den vender jeg tilbage til.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak