Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalhistoriske arkiver (Generelt)

af Jens Bruun-Petersen, 1/1 2012, 22:55 (4501 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej venner!

Det er min erfaring, at lokalhistoriske arkiver meget ofte ligger inde med spændende og nyttige sager. Hvis man skriver om en bestemt bane, er man nødt til at besøge alle lokalarkiverne "på vejen". Nogle år i bestyrelsen for "Lokalhistorisk Arkiv for Vester Vedsted Sogn" lærte mig meget om det store arbejde, der gøres dér: Registrering af materialer og arkivalier efter regler og skemaer, udgivet af "Sammenslutningen af lokalhistoriske arkiver" (SLA). Senere kom den digitale registrering, men da havde jeg forladt bestyrelsen.

Det er skik og brug, at indkommet materiale, der hører under andre lokalhistoriske arkiver, sendes til de pågældende. Det kan forklare, hvorfor jernbanearkivalier opsplittes som nævnt.

De lokalhistoriske arkivers officielle forpligtelser husker jeg ikke, mnen den ligner nok de officielle arkivers. Jeg har hørt, at "normale" museer, der hører under den almindelige museumslovgivning, har pligt til både at opbevare, registrere og tilgængeliggøre materialerne. Det sidste vil i vore dage normalt være en digitalisering af f.eks. foto og en placering af dem på en hjemmeside. "Private" museer, som f.eks. hører under et firma eller tilsvarende, vil formentlig tilstræbe en lignende politik, men er ikke nødvendigvis forpligtet til det. Folk med bedre kendskab til lovgivningen bedes supplere her!

Det er træls, at kasseret materiale ikke tilbydes interesserede klubber o. l., men går direkte i papirmøllen. Her må man nok efterlyse en mere "kreativ" sagsbehandling, men desværre har vi hørt historier om, at nogle følger lovens bogstav hellere end at lytte til lovens ånd. Måske er der endnu arkivarer, der ikke ved, at der findes mange interesserede aftagere til jernbanearkivalier..

Godt nytår til alle!

Jens Bruun-Petersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak