Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalhistoriske arkiver (Generelt)

af UTJ, 1/1 2012, 19:41 (4502 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg har længe været i tvivl -- "Hvad gør vi ved vore gamle effekter", men den dag besluttede jeg, at mine efterladenskaber ikke skal på museum, --så hellere et "garagesalg" eller lignende i levende live. :-) eller måske snarere :-(

(I øvrigt afhentes der "storskrald" hveranden mandag.)

Godt nyt år.
Det er jo noget pjat. Du har så ganske ret i at givere forventer at der bliver taget hånd om det overladte, hvadenten der er tale om papir eller mere tredimensionale genstande.

De todimensionale genstande lader sig nu om stunder for en stor dels vedkommende indscanne og dermed kan de blive distribueret og gemt på en hel anden måde end førhen. Problemet med de fysiske genstande er at de fylder. Desværre er det ofte at et museum får flere af den samme ting og det hober sig op. der er ikke den store forståelse for montrer med samlinger af stenøkser i den museale verden.

Museer lider jo også nu af alderdomstegn. Jo ældre de bliver, desto mere hober der sig op. Samtidig er der en tendens til at samlingerne kryber sig nærmere og nærmere nutiden og dermed kan de ikke følge med. Særligt når lagerfacilitererne ofte er dem som bliver negligeret.

Det betyder jo ikke at du skal blive sur og smide dine ting ud - du skal bare finde den helt rigtige løsning for dig. Dine billeder er jo fine og dine modeller har jo en helt særlig plads i og med at de er så velbeskrevne i byggeprocessen. Meget andet kunne nævnes.......

Men lokalhistoriske arkiver er og bliver lokale og jernbane er nu engang noget der er bygget til at krydse sognegrænser og dermed er de jo nok ikke egnede til netop jernbane........


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak