Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalhistoriske arkiver (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/1 2012, 18:34 (4502 dage siden) @ OJK37

Nedenstående gælder ganske vist ikke et lokalhistorisk arkiv, --men principperne er -desværre- nok de samme.

-------

For kort tid siden blev jeg præsenteret for et "oprydningsprojekt" på et museum. Museet manglede plads, og havde besluttet, at der skulle ryddes op. Alt ville blive gennemgået, og det man fandt fortsat at have brug for, ville blive registreret og gemt.

Det overskydende ville blive tilbudt andre museer (fint - lige efter bogen), medens "slutproduktet" ville blive destrueret. UPS ! ! !

Det var næppe det, donorerne havde tænkt sig, da de donerede deres artikler til museet.

Donor gav det helt givet til museet i tillid til, at derved blev det bevaret, og Museet modtog det (efter al sandsynlighed) på en sådan måde, at doner også fik dette indtryk.

---

Mange år forløber. Museet får flere gaver, måske også nogle, der er mere interessante end de først modtagne. "Riget fattes penge", og fra statsligt hold, gives der besked på besparelser. -- Så nu skal der ryddes op ! ! !

---

Alene tanken. Alt det venlige mennesker gav til museet, -ofte fordi Museet annoncerede efter de gamle ting til museets samlinger,- risikere nu at blive, -ja nogle ender med at blive kasseret.

Ser man f. eks. på museets / museernes hjemmesider, står der sjældent noget om museets/museernes politik på dette område.

---

Jeg har længe været i tvivl -- "Hvad gør vi ved vore gamle effekter", men den dag besluttede jeg, at mine efterladenskaber ikke skal på museum, --så hellere et "garagesalg" eller lignende i levende live. :-) eller måske snarere :-(

(I øvrigt afhentes der "storskrald" hveranden mandag.)


Erik V. Pedersen,
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
DSB MX1004

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak