Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalhistoriske arkiver (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/1 2012, 20:18 (4502 dage siden) @ UTJ

EVP:

Jeg har længe været i tvivl -- "Hvad gør vi ved vore gamle effekter", men den dag besluttede jeg, at mine efterladenskaber ikke skal på museum, --så hellere et "garagesalg" eller lignende i levende live. :-) eller måske snarere :-(

(I øvrigt afhentes der "storskrald" hveranden mandag.)

UTJ:

Godt nyt år.
Det er jo noget pjat. Du har så ganske ret i at givere forventer at der bliver taget hånd om det overladte, hvadenten der er tale om papir eller mere tredimensionale genstande.

(...) Desværre er det ofte at et museum får flere af den samme ting og det hober sig op. der er ikke den store forståelse for montrer med samlinger af stenøkser i den museale verden.

Men lokalhistoriske arkiver er og bliver lokale og jernbane er nu engang noget der er bygget til at krydse sognegrænser og dermed er de jo nok ikke egnede til netop jernbane........

-----------------

Pjat, og pjat, --det kommer vel an på hvilke brille man ser det gennem.

Nu bliver museer jo sjældent tvunget til at modtage gaverne. De får TILBUD om gaver, som de efterfølgende tager imod.

Det er måske her vi mangler den efterlyste, offentliggjorte politik på området. Hvis der er tale om en kassationsgrænse, var det måske en idé at oplyse om denne grænse, og samtidig undlade at modtage gaver til evt. efterfølgende kassation og destruktion.

Her nærmer vi os situationen med misbrug af fotos/tegninger --- man risikerer, at "kassen bliver smækket i."

Med hensyn til "opsplitningen" af gaver/donationer til lokale museer, er jeg nok enig med indsenderen af dette indlæg (OJK37). Det er praktisk, at det hele ligger sammen - på den anden side kan man næppe være uenig i, at mange af tingene hører nok så meget hjemme i et andet arkiv - her f. eks. Køge. (Vi kender vist begge til problemerne omkring Amagerbanens arkivalier, der ligger på -som jeg er orienteret- mindst fire forskellige arkiver, --og så måske endda også en del i det "store arkiv i Sydhavnen???)

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak