Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svendborgbanen i udbud

af Svend Jensen, 30/1 2011, 12:27 (4837 dage siden) @ UTJ

Helt præcis hvornår har udlicitering af offentlig transport ført til noget godt? Har det nogensinde givet de tilsigtede virkninger (Billigere billetter, bedre tog, komfort etc)? Ikke mig bekendt. Hele princippet er jo at man går fra, at nogen driver offentlig transport for at servicere borgerne til at nogen driver offentlig transport for at tjene penge. Det kan aldrig nogensinde føre til en forbedring på nogen fronter overhovedet.

Hvis man vil have billigere billetter så lav da de optimeringer, der skal til for at omkostningerne falder i stedet for at udbyde det til private, der kun har penge i hovedet. jeg kan ikke se nogensomhelst forhindringer i, at man driver jernbaner mere effektivt i offentligt regi, jeg forstår ikke, hvorfor det skal på private hænder først? I England har man mig bekendt rullet en stor del af de privatiseringer man lavede på jernbaneområdet for at spare penge, mere service etc. tilbage, netop fordi man indså at det aldrig nogensinde kunne give de tilsigtede virkninger.

Derudover sker der det når man har et hav af forskellige operatører, at de ikke gider samarbejde mere end der står i kontrakten. Skal man til Tønder over Bramming og toget er 10½ minut forsinket til Bramming, så kører Arriva, for i kontrakten står der de skal vente 10 min og ikke et sekund længere (det kan godt være tallene er anderledes, det er blot fiktive tal). Private vil til hver en tid aldrig være large og vil altid tænke på bundlinien fremfor passagerne. Hvis DSB havde opereret på begge strækninger havde de såmænd nok ventet det ekstra halve minut. Den skarpe vil så sige, at man kan skrive hvad som helst i kontrakten og stille krav til at de skal vente mere i særlige tilfælde el. lign., men de vil altid hoppe over hvor gærdet er lavest og kun lige nøjagtig leve op til kontrakten, så det kræver virkelig en god og gennemtænkt kontrakt. Det tager forfærdeligt meget tid og kræver rigtig meget lokal erfaring at skrive en kontrakt, der giver det ønskede resultat.

Sidst men ikke mindst får man decentraliseret administrationen, hvilket samlet set næppe kan gøre det billigere at drive togdrift i DK. Der skal jo så være 10 administrationer, der alle laver det samme, hvis der er 10 operatører. På alle andre områder centraliserer man tingene for at få det til at køre ordentligt, f.eks. laver man i disse år storsygehuse, og lukker de små for at få det mere effektivt.

Med mindre man laver samkøbsaftaler vil de 10 operatører også skulle købe tog og reservedele hver for sig og får således næppe den samme mængderabat som man ellers ville have kunnet opnå. Og hvorfor skulle de kunne blive enige om de samme tog (Lint vs. Desiro f.eks.).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak