Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Diesel under elledninger igen igen (Trafikpolitik)

af Gæst1, 19/1 2015, 21:11 (3396 dage siden) @ Niels Munch

mens diesellok er noget billigere at købe eller lease end el lok.


Javel, det kommer vist an på, hvilke ambitioner man har vedr. ellok; "mangesystemlok" er nok dyrere end "færresystemlok"; men kan du dokumentere dit udsagn?

M.v.h.
Niels

Kørsel fra Sverige til Tyskland gennem Danmark vil primært være med AC-lok udrustet til de forskellige strømstyrker. "Mangestrømslok" (MS) vil kun være aktuelt, hvis togene skal til Holland, Polen eller Italien uden skift af lok. Homologeringsomkostningerne taler umiddelbart for, at der kun bliver godkendt AC lok til Danmark.

Et moderne el lok koster jvf forliget om nye el lok til DSB ca 30 mio + moms/stk.
Et moderne diesellok til passagertog brug koster ca 25 mio + moms pr stk (de nye TRAXX DE ME til Paribus/LVS). Prisen på "godsdieseler" er noget mindre, men pt ikke retvisende, da der ikke er solgt godsdiesler med de nye Euro Stage IIIb normer endnu. Det forlyder at PESA tilbyder deres GAMA diesel lok til ca 18 mio kr + moms. Rammeaftalen for Bombardiers TRAXX DE ME til DB nævner omkring 20 mio for en godsudgave.

Leasingprisen for en BR 185 lå for et par år siden på ca 50.000 Euro/måned, mens en Class 66 kunne leases for under 30.000 Euro/måned.

Hvis man kun skal bruge ekstra traktion i "ny og næ" eller måske er tvunget til at bruge diesel et eller andet sted på turen, er der altså en del penge at "jonglere med" i forhold til at undersøge kørsel med el og diesellok i forspand.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak