Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af klausen.christian@gmail.com, 15/3 2015, 21:19 (3331 dage siden) @ Søndenfjords

Hvis du ikke allerede har fundet stedet, så kan jeg hjælpe dig med en helt præcis angivelse af stedet. Og jeg tog forbi stedet i dag for at tage billeder.
Jeg faldt tilfældigt over denne tråd, og jeg kender næsten alt til Gribskov og i særdeleshed Gribskovbanen.
Eriksvej brændeplads er meget svær at finde uden lokalkendskab, da den afviger fra de andre brændeplaser. Normalt har de ligget ved en overkørsel, hvor det ene sporskifte har ligget i vejoverskæringen. Men Eriksvej har haft sin egen vej som tilkørsel.
Jeg har vedhæftet et billede af et kort over skoven, hvor tilkørselsvejen er vist med en rød streg og brændepladsen ligger i den røde ring. Dit foto er taget ved den nederste røde ring ved Kagerup.
[image][image][image][image][image]
Billederne viser de to betonklodser der har fungeret som fundament for kranen på stedet. Der sidder stadig rustens forankringsjern i fundamenterne. Og der er et billede der viser tilkørselsvejen og et billede der viser den lille bro over åen for tilkørselsvejen.
Hvis du kigger på OIS over matrikler i Danmark, så ses de øvrige brændepladser tydeligt, da de i 1880 blev udmatrikuleret fra skoven til Gribskovbanen. Men i 1897 skete det ikke tilsvarende for Kagerup-Helsinge banen, og det gør det ekstra svært at finde brændepladsen.
Hvis du fortsat har problemer med at finde pladsen, så skriv igen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak